ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ
5-8-2019

Η «Ιφιγένεια η εν Αυλίδι» στην Αλεξανδρούπολη

Την Πέμπτη 22 Αυγούστου 2019

Η «Ιφιγένεια η εν Αυλίδι» στην Αλεξανδρούπολη

Η τραγωδία «Ιφιγένεια η εν Αυλίδι» του Ευριπίδη, σε νέα μετάφραση Παντελή Μπουκάλα και σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού, μετά το δυναμικό ξεκίνημα από το Θέατρο Δάσους στη Θεσσαλονίκη, τη θερμή υποδοχή στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου 2019) και στο Αρχαίο Θέατρο Κουρίου στην Κύπρο (Διεθνές Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος 2019), συνεχίζει την περιοδεία της σε όλη την Ελλάδα και τον Αύγουστο.

Η παράσταση θα παρουσιαστεί στην Αλεξανδρούπολη στο Θέατρο Αλτιναλμάζη, την Πέμπτη 22 Αυγούστου, στις 21.00.

Η Ανθή Ευστρατιάδου που τιμήθηκε με το 11ο «Θεατρικό Βραβείο Μελίνα Μερκούρη» για την θεατρική περίοδο 2016 ερμηνεύει το ρόλο της Ιφιγένειας. Ο Γιώργος Γλάστρας τον Αγαμέμνονα, η Μαρία Τσιμά την Κλυταιμήστρα, ο Γιώργος Καύκας τον Πρεσβύτη, ο Νικόλας Μαραγκόπουλος τον Μενέλαο, ο Χρίστος Στυλιανού τον Αγγελιοφόρο και ο Θανάσης Ραφτόπουλος τον Αχιλλέα.

Λίγα λόγια για το έργο
Η τραγωδία Ιφιγένεια η εν Αυλίδι γράφτηκε στην αυλή του βασιλιά της Μακεδονίας Αρχέλαου, στα χρόνια 408-406 π.Χ., λίγο πριν από τον θάνατο του Ευριπίδη. Αποτελεί μία από τις πέντε τραγωδίες του με θέμα από τον Τρωικό κύκλο, και μαζί με τις Βάχκες είναι τα δύο τελευταία δράματά του. Παραστάθηκε στα Μεγάλα Διονύσια μετά τον θάνατό του, από τον Ευριπίδη τον Νεότερο (γιό ή ανιψιό του μεγάλου τραγικού) και απέσπασε το πρώτο βραβείο.

Η τραγωδία εστιάζει στην απόφαση του Αγαμέμνονα, αρχιστράτηγου των Αχαιών, να θυσιάσει την κόρη του την Ιφιγένεια, ώστε να μπορέσει να σαλπάρει για την Τροία ο ελληνικός στόλος, που έχει ακινητοποιηθεί λόγω άπνοιας στην Αυλίδα. Αυτό είναι το θέλημα της θεάς Άρτεμης, όπως αποκαλύπτει με τον χρησμό του ο μάντης Κάλχας. Έτσι, ο Αγαμέμνονας καλεί την Ιφιγένεια στην Αυλίδα, με το πρόσχημα του γάμου της με το πρωτοπαλίκαρο των Αχαιών, τον Αχιλλέα, προτού αναχωρήσουν για τον πόλεμο. 

Παρά το φρικτό δίλημμα που αντιμετωπίζει, αφού καλείται να επιλέξει μεταξύ της κόρης και της πατρίδας του, ο Αγαμέμνονας υπακούει στην «ανάγκη» και αποφασίζει να προχωρήσει στη θυσία, αγνοώντας τις ικεσίες της Κλυταιμήστρας, της Ιφιγένειας, του Αχιλλέα, ακόμα και του ίδιου του Μενέλαου. Η ευγενική Ιφιγένεια τελικά συμφιλιώνεται με την τραγική μοίρα της και αποδέχεται να θυσιαστεί υπέρ πατρίδας. Στο τέλος του έργου, ένας αγγελιοφόρος ανακοινώνει στην Κλυταιμήστρα ότι η Ιφιγένεια εξαφανίστηκε από τον βωμό προτού δεχτεί το θανάσιμο χτύπημα.

Σ΄ αυτό το κορυφαίο δράμα του, όπου οι χαρακτήρες εξελίσσονται από επεισόδιο και σε επεισόδιο, ο Ευριπίδης, βαθιά σοφός και ώριμος, αναδιευθετεί το επικό υλικό και, απευθυνόμενος στους διχασμένους Έλληνες της εποχής του, γίνεται ο κήρυκας της φιλοπατρίας.

Σημείωμα Σκηνοθέτη
O Ευριπίδης, στο τέλος της ζωής του, μας δίνει ένα έργο μεταπτώσεων και συνεχόμενων διλημμάτων, έμπλεο ειρωνείας και αναπάντεχων κωμικών στιγμών.

Εμποτισμένο από́ την ατμόσφαιρα της εποχής του, με την Αθηναϊκή́ δημοκρατία να παραπαίει και την ήττα στον Πελοποννησιακό́ πόλεμο να πλησιάζει, το έργο αποτυπώνει έναν κόσμο οπού η πιστή στον ηρωισμό́ και τις πατριαρχικές αξίες έχει κλονιστεί́. Έναν κόσμο στον οποίον ο όχλος ανάγεται σε πρωταγωνιστή́ της δράσης, την ιδία στιγμή́ που οι ήρωες, ασταθείς, γεμάτοι αδυναμίες και με συνέχεις αλλαγές γνώμης, κατακρημνίζονται. Γίνονται δηλαδή τόσο ανθρώπινοι, που ξενίζουν. Μόνες σταθερές, σε έναν κόσμο μεταβατικό, παραμένουν ο αγώνας για την εξουσία, η αναπόδραστη ανάγκη που συντρίβει ζωές και ο ασύμπτωτος χρόνος των καλών προθέσεων, που μπορεί να οδηγήσει σε καταστροφές. Η Αθήνα δεν έχει πια το ηθικό έρεισμα ότι διεξάγει έναν πόλεμο αμυντικό ή εναντίον βαρβάρων. Παρόλα αυτά, το αίτημα της ομοψυχίας είναι κυρίαρχο και πρέπει να επικρατήσει.

Όμως η θυσία της Ιφιγένειας δεν είναι επιβεβλημένη. Οι Αργείοι έχουν την επιλογή και να μην ξεκινήσουν για την Τροία. Ο Ευριπίδης δημιουργεί μία ηρωίδα που αποφασίζει τη θυσία της, υπό από το βάρος της ανάγκης. Δεν έχουμε να κάνουμε με μια ρομαντική́ αυτοθυσία, ούτε με ένα μονοδιάστατο πατριωτικό́ δράμα, αλλά́ με μια περίπτωση διαρκούς πάλης και ανισορροπίας, μια ιστορία ανατροπών, που θέτει τις βάσεις του μελλοντικού αιτήματος ενός ιδανικού ανθρώπου, όπου οι κοινωνικές απαιτήσεις δεν θα τον συντρίβουν, αλλά θα συμπορεύονται με την ελευθερία της σκέψης, της βούλησης και του προσωπικού καλού.

Μέχρι τότε, οι άνθρωποι δεν θα ξέρουν πού πραγματικά βρίσκονται, αλλά θα συνεχίζουν να οραματίζονται πού θέλουν να φτάσουν.

Γιάννης Καλαβριανός


Συντελεστές
Μετάφραση: Παντελής Μπουκάλας
Σκηνοθεσία: Γιάννης Καλαβριανός
Σκηνικά - Κοστούμια: Αλεξάνδρα Μπουσουλέγκα, Ράνια Υφαντίδου
Μουσική σύνθεση - Μουσική διδασκαλία - Ηχητικός σχεδιασμός: Θοδωρής Οικονόμου
Kίνηση: Δημήτρης Σωτηρίου
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
A’ Βοηθός σκηνοθέτη: Αλεξία Μπεζίκη
Β’ Βοηθός σκηνοθέτη: Xάρης Πεχλιβανίδης
Βοηθοί σκηνογράφου - ενδυματολόγου: Ελίνα Ευταξία, Isabela Tudorache
Φωτογράφιση παράστασης: Τάσος Θώμογλου
Οργάνωση παραγωγής: Marleen Verschuuren, Μαρία Λαζαρίδου
*Βοηθός σκηνογράφου (στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης): Σοφία Τσιριγώτη

Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): 
Γιώργος Γλάστρας (Αγαμέμνων), Ανθή Ευστρατιάδου (Ιφιγένεια), Γιώργος Καύκας (Πρεσβύτης), Νικόλας Μαραγκόπουλος (Μενέλαος), Θανάσης Ραφτόπουλος (Αχιλλέας), Χρίστος Στυλιανού (Αγγελιοφόρος), Μαρία Τσιμά (Κλυταιμήστρα)

Χορός: Μομώ Βλάχου, Στελλίνα Βογιατζή, Δέσποινα Γιαννοπούλου, Ιωάννα Δεμερτζίδου, Δανάη Επιθυμιάδη, Αίγλη Κατσίκη, Λήδα Κουτσοδασκάλου, Μαρία Κωνσταντά, Αλεξία Μπεζίκη, Ζωή Μυλωνά, Μαριάνθη Παντελοπούλου, Κατερίνα Παπαδάκη, Ρεβέκκα Τσιλιγκαρίδου

Μουσικός επί σκηνής: Δημήτρης Χουντής




ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Πότε?
Πέμπτη 22 Αυγούστου 2019
Στις 21.00

Πού?
Θέατρο Αλτιναλμάζη, Αλεξανδρούπολη

Εισιτήρια
Τιμή προπώλησης μέσω ηλεκτρονικής κράτησης (έως και 15 ημέρες πριν από την παράσταση): 10€
Τιμή προπώλησης: 12€
Κανονικό εισιτήριο: 15€
Φοιτητικό/ Άνω των 65 / Ομαδικό: 10€
Σπουδαστές που εμπίπτουν στο πλαίσιο του Σύμφωνου Συνεργασίας που υπέγραψε το ΚΘΒΕ με το Υπουργείο Παιδείας: 8€
ΑΜΕΑ & Συνοδοί ΑΜΕΑ: 8€

Προπώληση εισιτηρίων
Βιβλιοπωλείο ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΔΑΚΗΣ - Τ. 2551 022808 
Βιβλιοπωλείο ΒΑΤΑΝΙΔΗ – Τ. 2551 025446 
Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος | Τ. 2315 200 200 
www.ntng.gr | VIVA.GR | 11876 | SEVEN SPOTS | ΙΣΧΥΟΥΝ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ Ο.Γ.Α.
Αξιολογήστε το άρθρο


ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Το επαγγελματικό πρόγραμμα της 20ής ΔΕΘ συνεχίζει τη δυναμική του πορεία
Το επαγγελματικό πρόγραμμα της 20ής ΔΕΘ συνεχίζει τη δυναμική του πορεία

Διεθνείς αγορές βιβλίου, audiobooks, τεχνητή νοημοσύνη και λογοτεχνικοί πράκτορες από 30 χώρες

«Στα ίχνη των Εβραίων της Ελλάδας» του Αναστάσιου Καράμπαμπα
«Στα ίχνη των Εβραίων της Ελλάδας» του Αναστάσιου Καράμπαμπα

Παρουσίαση βιβλίου στην αίθουσα Allatini-Dassault του Γαλλικού Ινστιτούτου Θεσσαλονίκης

Ο Αλέξανδρος Τιτκόβ για πρώτη φορά στο Ian s Lounge Bar SOLO!
Ο Αλέξανδρος Τιτκόβ για πρώτη φορά στο Ian s Lounge Bar SOLO!

Ενα stand up με μηδενική λογοκρισία και χωρίς όρια!

Jeremy και Σεβαστέρης: ΔΥΝ-ΑΣΤΕΙΑ
Jeremy και Σεβαστέρης: ΔΥΝ-ΑΣΤΕΙΑ

Στο Κινηματοθέατρο Βακούρα

Θωμάς Ζάμπρας: «Απόφοιτος Λυκείου»
Θωμάς Ζάμπρας: «Απόφοιτος Λυκείου»

Στο Θέατρο Αριστοτέλειον

Opening Καλλιτεχνικού Στούντιο και Έκθεση Έργων
Opening Καλλιτεχνικού Στούντιο και Έκθεση Έργων

Από τον Δημήτρη Κυριάκο και την Effie Panagoula

«Ορφέας και Ευρυδίκη» στον Πολυχώρο ΕΝΩ
«Ορφέας και Ευρυδίκη» στον Πολυχώρο ΕΝΩ

Παράσταση αφήγησης για ενήλικες (και εφήβους άνω των 15 ετών)

TALE OF X CITIES για τέταρτη χρονιά
TALE OF X CITIES για τέταρτη χρονιά

Το πρόγραμμα του πρώτου εξαμήνου του 2024


Events
Η ατζέντα της ημέρας

Ο,τι συμβαίνει σήμερα στη Θεσσαλονίκη θα το βρεις εδώ



© 2001-2023 goTHESS.gr
Το goTHESS.gr είναι Οδηγός Πόλης Θεσσαλονίκης ενώ παράλληλα καλύπτει και τα σημαντικότερα ειδησεογραφικά θέματα της ελληνικής επικαιρότητας
facebook twiter
DigitalOcean Referral Badge