gothess Home Page
Γιορτάζουν σήμερα: Νικηφόρος
28-11-2018

Είναι η Υπατία ο κομήτης που έπεσε κάποτε στη Γη?

Τι λένε Νοτιοαφρικανοί επιστήμονες

Είναι η Υπατία ο κομήτης που έπεσε κάποτε στη Γη?

Νοτιοαφρικανοί επιστήμονες ισχυρίζονται ότι ανακάλυψαν, για πρώτη φορά στον κόσμο, σαφείς ενδείξεις πως ένας κομήτης -και όχι αστεροειδής- έπεσε κάποτε πάνω στη Γη.

Οι ερευνητές μελέτησαν μια μυστηριώδη μικρή μαύρη υαλώδη πέτρα που βρέθηκε στην Αίγυπτο και η οποία, όπως έδειξαν οι χημικές αναλύσεις, δεν μπορεί να είναι γήινη, ούτε να αποτελεί κομμάτι κάποιου μετεωρίτη, αλλά πιθανότατα προέρχεται από τον στερεό πυρήνα ενός κομήτη που έπεσε στον πλανήτη μας πριν από περίπου 28 εκατ. χρόνια.

Οι γεωλόγοι, αστρονόμοι και φυσικοί, με επικεφαλής τον καθηγητή Γιαν Κράμερς του πανεπιστημίου του  Γιοχάνεσμπουργκ, που θα κάνουν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό πλανητικής επιστήμης "Earth and Planetary Science Letters", σύμφωνα με το «New Scientist» και το Space.com, ονόμασαν την πέτρα «Υπατία» προς τιμή της αρχαίας Ελληνίδας μαθηματικού και φιλοσόφου της Αλεξάνδρειας.

Η «Υπατία» -που ζυγίζει 30 γραμμάρια και βρέθηκε από τον Αιγύπτιο γεωλόγο Αλί Μπαρακάτ το 1996 στην αιγυπτιακή έρημο κοντά στα σύνορα με τη Λιβύη πριν μερικά χρόνια, αλλά μόλις τώρα αναλύθηκε εξονυχιστικά- είναι διάστικτη με μικρά διαμάντια.

Αυτό εξηγείται αν δεχτεί κανείς ότι το σοκ της πρόσκρουσης στη Γη μετέτρεψε ένα τμήμα του κομήτη σε διαμαντάκια, όπως με ανάλογο τρόπο παράγονται διαμάντια στο υπέδαφος, όταν η ασκούμενη πίεση πάνω στον θαμμένο άνθρακα είναι πολύ μεγάλη.

Οι ερευνητές εκτιμούν ότι ο κομήτης εξερράγη λίγο πάνω από την επιφάνεια του εδάφους (κάτι ανάλογο με την έκρηξη της Τουνγκούσκα στη Σιβηρία το 1908), θερμαίνοντας την άμμο από κάτω του μέχρι τους 2.000 βαθμούς Κελσίου και δημιουργώντας τεράστιες ποσότητες κίτρινου πυριτύαλου (γυαλιού από πυριτία) σε μια έκταση περίπου 6.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων στη Σαχάρα.

Ένα μικρό κομμάτι αυτού του γυαλιού, σύμφωνα με τους ερευνητές, κατέληξε σε ένα σκαραβαίο - πόρπη που βρέθηκε στον τάφο του φαραώ Τουταγχαμώνα.

Οι αστρονόμοι και γεωλόγοι είναι σίγουροι ότι κομήτες -όπως και αστεροειδείς- έχουν πλήξει κατ’ επανάληψη τον πλανήτη μας, ποτέ όμως μέχρι τώρα δεν είχαν βρεθεί απτά ίχνη του κομήτη. «Η NASA και η ESA δαπανούν δισεκατομμύρια δολάρια για να συλλέξουν λίγα μκρογραμμάρια υλικού από κομήτη και να το φέρουν πίσω στη Γη, και τώρα έχουμε στα χέρια μας μια μοναδική ευκαιρία να μελετήσουμε τέτοιο υλικό, χωρίς να χαλάσουμε τόσα χρήματα για να το βρούμε στο διάστημα», δήλωσε ο Γιαν Κράμερς.

Αλλοι επιστήμονες είναι πάντως πιο επιφυλακτικοί.

«Πρόκειται για ένα σαφώς παράξενο αντικείμενο, διαφορετικό από οποιοδήποτε άλλο μετεωρίτη έχουμε δει ως τώρα», δήλωσε ο Ίνγκο Λέγια του πανεπιστημίου της Βέρνης στην Ελβετία. Αλλά, όπως είπε, μολονότι πιθανότατα προέρχεται από το διάστημα, δεν είναι βέβαιο ότι αποτελεί απομεινάρι κάποιου κομήτη. «Το πρόβλημα είναι ότι έχουμε  πολύ λίγα υλικά από κομήτη στη Γη για να κάνουμε τη σύγκριση» πρόσθεσε.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Το ΑΠΘ στη νέα εποχή της εξερεύνησης του Διαστήματος

Επιτυχημένο πείραμα στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό

2-6-2020

Τεράστιος αστεροειδής προσεγγίζει τη Γη

Θα περάσει ξυστά από τον πλανήτη τον Απρίλιο

4-3-2020

Είναι οι μαύρες τρύπες ζεστές ή κρύες;

Οι μαύρες τρύπες είναι παγωμένες στο εσωτερικό τους αλλά απίστευτα καυτές ακριβώς απέξω