Top
gothess Home Page
follow
facebook twiter
ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ
23-4-2020

Δημιουργικές δραστηριότητες στο σπίτι από τα Θεατρικά Εργαστήρια του ΚΘΒΕ

Με στόχο, παιδιά και γονείς να μοιραστούν σημαντικές στιγμές και αναμνήσεις

Δημιουργικές δραστηριότητες στο σπίτι από τα Θεατρικά Εργαστήρια του ΚΘΒΕ
fontsize
KIDS

Οι δάσκαλοι των Θεατρικών Εργαστηρίων του ΚΘΒΕ προτείνουν, ειδικά για τις ημέρες αυτές, δραστηριότητες που έχουν ως στόχο, παιδιά και γονείς να περάσουν όμορφα και δημιουργικά τις ώρες μέσα στο σπίτι, και να μοιραστούν σημαντικές στιγμές και αναμνήσεις. 

Οι δραστηριότητες εμπνέονται από τα εργαστήρια που υλοποιούνταν στο θέατρο και απευθύνονται σε όλα τα παιδιά, άσχετα με το αν παρακολουθούσαν ή όχι μαθήματα στο ΚΘΒΕ:
Κουκλοθέατρο
Μένουμε σπίτι με την Τάτα και τον Τίτι
Φεγγαροσκεπαστής
Αν ήμουν εσύ κι εσύ εγώ
Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων
Η Τάτα ψάχνει τον Τίτι μέσα στο σπίτι
Το μουσείο
Εγωιστής Γίγαντας
Έχουμε αποστολή
«Όρνιθες» του Αριστοφάνη
To μουσικό σπίτι
Φτιάχνουμε το δικό μας μουσικό όργανο
Μια μικρή πασχαλινή ιστορία
Το Λαγουδάκι του Πάσχα


Δραστηριότητες των Θεατρικών Εργαστηρίων του ΚΘΒΕ

Κουκλοθέατρο
Μια δραστηριότητα για νήπια και παιδιά δημοτικού από τη θεατροπαιδαγωγό Μαρία Καστανάρα.

Δεν χρειαζόμαστε πάντα ένα παραμύθι, μια ιστορία ή ένα έτοιμο κείμενο για να παίξουμε θέατρο με τα παιδιά. Μπορούμε να έχουμε εμπιστοσύνη και στο τυχαίο, σε αυτό που χτίζεται μέσα από το ίδιο το παιχνίδι.

Διαλέγουμε αντικείμενα που έχουμε σίγουρα μέσα στο σπίτι μας όπως: Ένα πλαστικό μπουκάλι, μια ξύλινη κουτάλα, μια κάλτσα, μια μπανάνα, ένα ρολό από χαρτί υγείας.

Αφήνουμε την φαντασία μας ελεύθερη και ενθαρρύνουμε τα παιδιά να κάνουν το ίδιο. Τι μπορεί να είναι μια κάλτσα αν δεν είναι κάλτσα; Μπορεί μια μπανάνα να γίνει χτένα; Μια ξύλινη κουτάλα σκούπα; Ένα πλαστικό μπουκάλι φλογέρα; Με κινήσεις παντομίμας χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα πέρα της χρηστικότητας τους και οι άλλοι προσπαθούν να μαντέψουν σε τι τα μεταμορφώσαμε! Όποιος το βρίσκει είναι ο επόμενος!

Αυτό στο οποίο σίγουρα μπορούν να μεταμορφωθούν όλα τα αντικείμενα μας είναι σε… κούκλες! Τα μόνα που χρειάζονται είναι πολλή φαντασία, δημιουργικότητα και κάποια απλά υλικά που έχουμε στο σπίτι μας. Κουμπιά, παλιά υφάσματα, σφουγγάρια, κλωστές, τέμπερες και μαρκαδόροι, μαλλί πλεξίματος, πούλιες, τσόχα, κόλλες, ψαλίδια, χαρτόνια κτλ.

Αφού φτιάξουμε τις κούκλες μας, μαζί με τα παιδιά φτιάχνουμε την ιστορία μας και τα αφήνουμε να μας οδηγήσουν εκείνα στον μαγικό τους κόσμο!

Αν θέλουμε πάλι να ετοιμάσουμε και μια παράσταση για τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας, θα διαμορφώσουμε και τον χώρο του κουκλοθεάτρου. Ένα χαρτοκιβώτιο που θα διαμορφώσουμε και θα στολίσουμε ανάλογα, ή ακόμη και ένα κρεμασμένο πανί, ένα τραπέζι, μια ανοιχτή ομπρέλα, μια στοίβα μαξιλάρια κτλ.


«Μένουμε Σπίτι παίζοντας με την Τάτα και τον Τίτι!»
Σχέδιο Θεατρικού παιχνιδιού για βρέφη, από τις δασκάλες των θεατρικών εργαστηρίων Δήμητρα Κουμανδράκη (μουσικοπαιδαγωγός) και Μαίρη Χατζηαγγελίδου (θεατροπαιδαγωγός).

Η Τάτα και ο Τίτι είναι δυο νότες που μένουν στο θέατρο.

Οι δυο νότες κοιμούνται πάντα στη φωλιά τους (ένα κουτί) Κάθε πρωί που ξυπνούν αποφασίζουν να πάνε την καθιερωμένη τους βόλτα. Η Τάτα αποκαλύπτει στον Τίτι πως της ήρθε μια παράξενη ιδέα. Δεν έχουν πάει ποτέ επίσκεψη στο σπίτι του/της (όνομα του παιδιού). Έτσι αποφασίζουν να μπουν στο σπίτι και να ξεναγηθούν, με τη βοήθεια της μαμάς και του μπαμπά...!

Έτοιμοι; Ξεκινάμε:

Πρώτο βήμα είναι να ζωγραφίσουμε- κατασκευάσουμε τις δυο νότες. Ψαλίδια, κόλλες, χαρτί, χαρτόνι ή ότι άλλο επιθυμείτε προκειμένου οι νότες μας να πάρουν μορφή.

Ώρα να τις ξυπνήσουμε! Δίνουμε το κουτί κλειστό στο παιδί και το αφήνουμε να ανακαλύψει το εσωτερικό του. Η Τάτα και ο Τίτι μόλις ξυπνήσουν χρειάζεται να κάνουν την πρωινή τους γυμναστική. Βάλτε λοιπόν ένα τραγούδι και ξεκινάμε. Μπορείτε να ακολουθήσετε τις οδηγίες από το τραγούδι « Τα χεράκια δεξιά» ή «Χόκι πόκι».

Πρώτος σταθμός: η κουζίνα! Για να φτάσουμε παίζουμε μουσικά αγαλματάκια. Εκεί κερνάμε την Τάτα και τον Τίτι κάτι που θα ετοιμάσουμε με τα παιδιά. Παιχνίδι με τα κουζινικά!

Επόμενος σταθμός: το σαλόνι! Για να φτάσουμε εκεί θα πρέπει να ανεβούμε και να κατεβούμε τραγουδώντας. Πως θα γίνει αυτό; Τραγουδάμε με πολύ μπάσα φωνή αρχικά και σταδιακά χρησιμοποιούμε την πολύ ψηλή φωνή «Στο σαλόνι θα φτάσουμε εμείς περπάτα περπάτα θα δεις» κάνοντας γύρω από το σαλόνι σας. Μόλις φτάσετε ανεβαίνετε πάνω στον καναπέ και δημιουργώντας κιάλια με τα χέρια σας παρατηρείτε το σαλόνι. Μπορείτε ακόμη να παίξετε με τα χρώματα, ζητήστε από το παιδί να σας υποδείξει κάτι άσπρο, μπλε κ.ά.

Εμπρός γρήγορα για το μπάνιο. Στο μπάνιο πρέπει να πάμε μπουσουλώντας. Μόλις τα καταφέρουμε κάνουμε μπάνιο θεατρικό μπροστά στον καθρέπτη. Βάζουμε σαμπουάν, πλένουμε τα μαλλιά, τα χέρια, τα πόδια και σκουπίζουμε το σώμα μας με παντομίμα.

Τελευταίος σταθμός: Το δωμάτιο του παιδιού! Για να φτάσουμε εκεί θα χρειαστούμε μια βάρκα. Με μια πλαστική λεκάνη για βάρκα και μια κουτάλα για κουπί σπρώχνουμε το παιδί μέχρι το δωμάτιο τραγουδώντας «Βγαίνει η βαρκούλα». Μόλις τα καταφέρουμε η Τάτα μαγεύεται από το δωμάτιο και μαζί με τον Τίτι αποφασίζουν να κρυφτούν. Ώρα για να παίξουμε κρυμμένο θησαυρό. Κρύψτε τις νότες και ζητήστε από το παιδί να τις βρει.

Στο τέλος οι νότες κουράστηκαν κι αποφάσισαν λίγο να ξεκουραστούν. Τις τοποθετούμε ξανά στο κουτί τους και τις καληνυχτίζουμε...


«Φεγγαροσκεπαστής» του Éric Puybaret
Μια δραστηριότητα για προνήπια και νήπια βασισμένη στο βιβλίο ο «Φεγγαροσκεπαστής» του Éric Puybaret. Τον σχεδιασμό της ανέλαβε η θεατροπαιδαγωγός των θεατρικών μας εργαστηρίων, Μαρία Καστανάρα.

Εάν δεν έχετε το βιβλίο στο σπίτι μπορείτε να μπείτε στο link.

Ο «Φεγγαροσκεπαστής», εκτός του ότι είναι ένα εξαιρετικό βιβλίο για τη φιλία, τη συνεργασία και την αλληλοβοήθεια, αποτελεί και ένα πλούσιο υλικό για δραστηριότητες!

Ο γερο-Ναπολέων ανεβαίνει κάθε βράδυ να σκεπάσει το φεγγάρι και εμείς τον ακολουθούμε για να μελετήσουμε από κοντά τις φάσεις της σελήνης. Βρίσκουμε στην ντουλάπα μας το κατάλληλο κουστούμι για τον γερο-Ναπολέων- ένα σακάκι ή ένα πουκάμισο- και με ένα στρόγγυλο φανάρι, ιδανικά, (αλλιώς μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε οποιοδήποτε σφαιρικό αντικείμενο έχουμε διαθέσιμο) ορίζουμε το φεγγάρι.

Βάζουμε το φεγγάρι μας σε ένα ψηλό σημείο που φτάνουμε και με ένα σκούρο πανί ανεβαίνουμε κάθε βράδυ για να δείξουμε τις φάσεις της σελήνης, σκεπάζοντας κάθε φορά διαφορετικά το φεγγάρι. Μπορούμε στο τέλος να ζωγραφίσουμε σε ένα μεγάλο χαρτόνι μαζί με τα παιδιά την πανσέληνο, την ημισέληνο κτλ.

Ο Τιμολέων χάνει την καραμέλα που του έδωσε ο γερο-Ναπολέων και αυτό είναι μία καλή ευκαιρία για κυνήγι θησαυρού! Με χαρτί γκοφρέ μπορούμε να φτιάξουμε μια καραμέλα και να την κρύψουμε. Μπορούμε να το συνδυάσουμε και με αινίγματα σχετικά με το μέρος που την κρύψαμε. Πχ «Έχω 4 πόδια μα δεν περπατώ. Πάνω μου τρώνε, διαβάζουν, γελάνε μα εγώ δεν μιλώ. Τι είμαι;»(Το τραπέζι)

Ο Τιμολέων συναντά τον Λέανδρο, την Δάφνη, τον Πολυχρόνη, τον Ερρίκο, την Μαργαρίτα… και όλοι προσπαθούν να τον βοηθήσουν. Με ποιόν τρόπο θα φτάσει ο Τιμολέων στο φεγγάρι; Αφήνουμε την φαντασία των παιδιών να μιλήσει και εμείς, σε ρόλο Τιμολέων, προσπαθούμε μαζί τους να φτάσουμε στο φεγγάρι με όλα όσα μας προτείνουν. Ώρα, λοιπόν, για παντομίμα!

Η λύση στο πρόβλημα του Τιμολέων δίνεται από την Χλόη, η οποία του προτείνει μια «ανθρώπινη σκάλα»! Τι σημαίνει φιλία; Έχουμε φίλους; Πώς νιώθουμε για αυτούς; Πέρα από τα όμορφα λογάκια που θα ακούσουμε, ενθαρρύνουμε τα παιδιά να ζωγραφίσουν… την φιλία(!) και να αποκτήσουμε ακόμη ένα πίνακα για το δωμάτιό μας!


«Αν ήμουν εσύ κι εσύ εγώ!»
Θεατρικό παιχνίδι, ιδανικό για τις ημέρες που μαζεύεται όλη η οικογένεια στο σπίτι. Η ιδέα είναι της θεατροπαιδαγωγού Μαίρης Χατζηαγγελίδου.

Θα χρειαστεί να μεταμφιεστείτε! Όλοι μαζί, η οικογένεια, θα αλλάξετε ρόλους. Δηλαδή τα παιδιά θα γίνουν γονείς και οι γονείς...παιδιά. Ανοίξτε λοιπόν τη ντουλάπα της μαμάς και του μπαμπά και ντυθείτε όπως οι γονείς σας. Αντίστοιχα εκείνοι θα ντυθούν όπως εσείς.

Αφού ολοκληρώσετε το λουκ σας θα χρειαστεί να κόψετε μικρά χαρτιά στα οποία ο καθένας θα γράψει ένα συναίσθημα, όπως για παράδειγμα θυμός, αγάπη, χαρά κ.ά. Κλείνετε τα χαρτιά και τα τοποθετείτε σ΄ ένα μπολ! Έτοιμοι; Ξεκινάμε!

Κάθε ένας με τη σειρά διαλέγει ένα χαρτί και καλείται να αναπαραστήσει το ρόλο του με αυτό το συναίσθημα. Προσοχή πρέπει να αναπαραστήσετε το ρόλο σας με έντονο τρόπο ή ακόμη και υπερβολικό. Ξεκινώντας πρέπει να παρουσιάσετε τον χαρακτήρα σας, πώς ονομάζεστε, τί δουλειά κάνετε, τα χόμπι σας κ.ά. Προσπαθήστε να μιμηθείτε τον χαρακτήρα στις κινήσεις, στη στάση του σώματος, στην ομιλία. Έπειτα προσθέτετε στο παίξιμο σας το συναίσθημα που επιλέξατε. Μη διστάσετε να δημιουργήσετε μια ιστορία φανταστική ή ακόμη να χρησιμοποιήσετε στιγμές που έχετε ζήσει.

Αφού ολοκληρώσετε την ερμηνεία σας, ώρα να δείτε πώς είστε εσείς όταν βρίσκεστε σε αυτή τη συνθήκη, όμοια σηκώνονται οι γονείς για να παραστήσουν εσάς!


«Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων»
Ένα θεατρικό παιχνίδι για βρέφη, προνήπια και τους γονείς τους από τη θεατροπαιδαγωγό Μάρα Μπαχά.

Η Αλίκη, ένα μικρό κορίτσι, κάθεται κάτω από ένα δέντρο για να κοιμηθεί...και το παιχνίδι ξεκινά!

Κοιμάμαι και ξυπνάω με τη βοήθεια μιας μουσικής ή ακόμη και των χεριών μου (παλαμάκια). Έπειτα φτάνω σε ένα μέρος μαγικό, φτιάχνω κιάλια με τα χέρια μου για να το εξερευνήσω. Η Αλίκη ξάφνου βρίσκει ένα μπουκαλάκι με ένα μαγικό φίλτρο, το πίνει και γίνεται τεράστια σαν ένα μεγάλο μπαλόνι, το ξαναπίνει και γίνεται τοσοδούλα σαν ένα μυρμηγκάκι.

Παιχνίδι: πίνω μια γουλιά χυμό και γίνομαι τεράστιος, σκουντάω στα έπιπλα όλου του σπιτιού...άλλη μια γουλιά χυμό, γίνομαι μικρούλης και περνάω ανάμεσα από τα έπιπλα χωρίς να τα ακουμπήσω!

Η Αλίκη βρίσκεται μπροστά στον τρελοκαπελά.

Παιχνίδι φαντασίας: πώς άραγε να είναι αυτός; Χρησιμοποιώ πετσέτες κουζίνας, σεντόνια, ψεύτικα λουλούδια και όσα μικρά παιχνίδια μπορούν να βοηθήσουν και διπλώνοντας και στριφογυρίζοντάς τα, φτιάχνω τα πιο τρελά καπέλα που έχει κανείς φανταστεί!

Η Αλίκη φτάνει στη χώρα των θαυμάτων μετά από τις περιπέτειες της. Στη δική μας ιστορία μπορεί να φτάνει σε έναν κόσμο που θα φτιάξουμε εμείς π.χ. παγωμένο

Παιχνίδι: η μαμά και ο μπαμπάς είναι πάγοι που τριγυρνούν στο σπίτι. Τρέχω και προσπαθώ να τους αποφύγω προτού με ακουμπήσουν και παγώσω, π.χ με διάφορα μαγικά αντικείμενα.

Παιχνίδι: ακουμπώ ένα-ένα όποιο αντικείμενο θέλω μέσα στο σπίτι, το ζωντανεύω, και με μια φωνή που θα φανταστώ παίζω και συνομιλώ μαζί του. Το κάθε ένα έχει μια ενδιαφέρουσα ιστορία να μου πει! Τέλος, π.χ. σε ένα δάσος με πολλά ζώα.

Παιχνίδι: με τη βοήθεια μιας μουσικής παίζω με τα ζώα. Μόλις κλείσει μεταμορφώνομαι και σε ένα άλλο ζωάκι με το σώμα μου αλλά και με τη φωνή μου!

Η Αλίκη μετά από όλες αυτές τις περιπέτειες που έζησε, κουρασμένη πια γυρνά σπίτι της να ξεκουραστεί!


«Η Τάτα ψάχνει τον Τίτι μέσα στο σπίτι!»
Μια θεατρική δράση για βρέφη από τις δασκάλες των εργαστηρίων μας Δήμητρα Κουμανδράκη (μουσικοπαιδαγωγός) και Μαίρη Χατζηαγγελίδου (θεατροπαιδαγωγός).

Οι δύο νότες μένουν σπίτι και έρχονται να γεμίσουν το χρόνο σας δημιουργικά με παιχνίδια και δραστηριότητες που θα αγαπήσετε μικροί και μεγάλοι. Το κουτί επιστρέφει στα χέρια του παιδιού όμως αυτή τη φορά μέσα κρύβεται μόνο η Τάτα η οποία αναρωτιέται δυνατά: «Τίτι; Τίτι; Μα που να είναι άραγε; Να δεις που κάπου μέσα στο σπίτι θα τον πήρε ο ύπνος. Πρέπει να βρούμε τρόπους να τον ξυπνήσουμε... Το βρήκα! Θα παίξουμε μουσική για να ξυπνήσει.»

Μπορείτε να τοποθετήσετε σε ένα σημείο αντικείμενα όπως μικρά και μεγάλα τάπερ, κατσαρόλες, κουβάδες, πλαστικά μπουκάλια και άλλα αντικείμενα του σπιτιού. Με μολύβια ή στυλό να παίξετε μουσική στο σετ ντραμς που έχετε μπροστά σας. Διαλέξτε τα αντικείμενα μεμονωμένα και ακούστε τα διαφορετικά ηχοχρώματα που βγάζουν με το παιδί σας. Μπορείτε να επιλέξετε διαφορετικά υλικά για το σετ ντραμς όπως πλαστικό, μέταλλο, ξύλο, χαρτί.

Όμως ο Τίτι δεν εμφανίστηκε πουθενά. Απτόητη όμως η Τάτα συζητά με το παιδί: «Πρέπει να κοιμάται πολύ βαθιά για να μη ξύπνησε με τη μουσική που του παίξαμε στα ντραμς. Το βρήκα! Στον Τίτι αρέσει πολύ το φλάουτο του Πάνα. Αν ακούσει τη μελωδία του θα ξυπνήσει οπωσδήποτε. Αυτό είναι!».

Φτιάξτε το δικό σας μουσικό όργανο! Με 4 μόνο υλικά μπορείτε να φτιάξετε το φλάουτο του Πάνα.

Διαλέξτε 15 χρωματιστά καλαμάκια. Παίρνετε το πρώτο, με το χάρακα μετράτε 18 cm και σε εκείνο το σημείο κόβετε με το ψαλίδι. Κάθε επόμενο καλαμάκι το κόβετε -1 εκατοστό από το προηγούμενο και στο τέλος τα τοποθείτε το ένα δίπλα στο άλλο. Τα καλαμάκια από τη μία πλευρά πρέπει να έχουν το ίδιο ύψος. Στο τέλος τα τυλίγετε με ένα σελοτέιπ.

Μα ούτε το φλάουτο κατάφερε να μας βοηθήσει. Η Τάτα αυτή τη φορά αναρωτιέται «Μα ήμουν σίγουρη ότι με αυτό θα ξυπνούσε. Μήπως να του πούμε ένα τραγούδι; Το αγαπημένο μας τραγούδι;»

Τραγουδήστε μαζί το αγαπημένο τραγούδι του παιδιού για να ξυπνήσουμε τον Τίτι.

Τίποτα, ο Τίτι δεν δείχνει να ακούει. Και η Τάτα συνεχίζει: «Πφφ δε ξυπνάει….Μάλλον πρέπει να πάμε στο δωμάτιο να τον ψάξουμε.» Μόλις φθάνει στο δωμάτιο μονολογεί: «Μα τι είναι αυτό το κάστρο;»

Πριν ξεκινήσετε το παιχνίδι φτιάξτε ένα αυτοσχέδιο κάστρο στο δωμάτιο του παιδιού. Μπορείτε να τεντώσετε ένα σεντόνι και να το κολλήσετε σε 4 σημεία για να δημιουργήσετε το ταβάνι του. Από κάτω μπορείτε να τοποθετήσετε μία κουβερτούλα και ένα σεντόνι ώστε να μπορεί το παιδί σας να καθίσει, να ξαπλώσει, να παίξει. Τοποθετείστε μερικά μαξιλάρια, παιχνίδια και παραμύθια μέσα στο κάστρο σας.

«Βρε Τίτι εδώ είσαι και σε ψάχναμε;» Ο Τίτι είχε κρυφτεί μέσα σ΄ένα παραμύθι...Όλοι μαζί καθόμαστε μέσα στο κάστρο, παίζουμε , διαβάζουμε παραμύθια και σίγουρα όταν οι νότες μας κουραστούν στο κάστρο μέσα ξαπλώνουν για να κοιμηθούν.


«Το μουσείο»
Η ιδέα είναι της θεατροπαιδαγωγού των εργαστηρίων μας, Μαρίας Καστανάρα και αφορά κυρίως παιδιά Δημοτικού.

Ένας πολύ ευχάριστος, δημιουργικός και παιδαγωγικός τρόπος να μιλήσουμε για τα μουσεία είναι μέσω της θεατροπαιδαγωγικής προσέγγισης. Υπάρχουν αρκετά μουσεία που δίνουν την δυνατότητα της online περιήγησης και είναι μια πολύ καλή ιδέα να επισκεφτούμε κάποια από αυτά…από το σπίτι μας!

Επιλέγουμε τα εκθέματα που μας αρέσουν και πειραματιζόμαστε προσπαθώντας να μιμηθούμε τις κινήσεις, τις εκφράσεις και την στάση τους σώματος τους. Μπορούμε να βάλουμε μουσική και κάθε φορά που εκείνη σταματά να γινόμαστε και ένα από τα αγάλματα ή κάποιος από τους πίνακες που μας άρεσαν.

Επιλέγουμε αυτά που μας άρεσαν πιο πολύ (πίνακες ζωγραφικής, αγάλματα, εδώλια κτλ.) και τα εκτυπώνουμε. Το παιχνίδι ξεκινά!

Αν διαλέξεις την κατηγορία «γλυπτό» πρέπει να γίνεις γλύπτης και να φτιάξεις την μαμά ή τον μπαμπά όπως το άγαλμα που διάλεξες.

Αν διαλέξεις «αντικείμενο» πρέπει να σκεφτείς και να πεις μια ιστορία για το αντικείμενο που βλέπεις!

Αν διαλέξεις «πίνακας» πρέπει να μιμηθείτε τον πίνακα όλοι μαζί φτιάχνοντας μια παγωμένη εικόνα (still image) που αν θέλετε μπορείτε και να ζωντανέψετε!

Το μουσείο με τα αγάλματα

Τι έχει μέσα ένα μουσείο; Ποιοι δουλεύουν εκεί; Ποια είναι η συμπεριφορά μας μέσα στον χώρο; Ζωντανεύουν τα αγάλματα όταν κλείνει το μουσείο; Και τι συζητάνε μεταξύ τους; Μοιράζουμε τους ρόλους (επισκέπτες, φύλακες, ξεναγοί, αγάλματα κτλ) και είμαστε έτοιμοι να αυτοσχεδιάσουμε...

Μια ακόμη ιδέα είναι να φτιάξουμε τα αγάλματά μας με πλαστελίνη ή πηλό και να φτιάξουμε το δικό μας μουσείο!


«O Εγωιστής Γίγαντας» του Όσκαρ Ουάιλντ
Οι δραστηριότητες είναι σχεδιασμένες από τη θεατροπαιδαγωγό Μαρία Καστανάρα και αφορούν παιδιά προσχολικής ηλικίας.

Το αγαπημένο παραμύθι του Όσκαρ Ουάιλντ, «Εγωιστής Γίγαντας», είναι μια καλή ιδέα για να φέρουμε και την άνοιξη μέσα στο σπίτι μας!

Μαρκαδόροι, ξυλομπογιές, κηρομπογιές και τέμπερες, κόλλες Α4, χαρτόνια και ψαλίδια είναι τα υλικά που θα χρησιμοποιήσουμε για να φτιάξουμε λουλούδια για τον κήπο μας! Μπορούμε να φτιάξουμε ακόμη μελισσούλες και πεταλουδίτσες για να τον ζωντανέψουμε ακόμη περισσότερο.
Είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε;

Διαλέγουμε το κοστούμι του γίγαντα από την ντουλάπα μας και φτιάχνουμε τον πύργο μας με μαξιλάρια μπροστά στον κήπο!

Όσο τα παιδιά είναι στον κήπο, παίζουν και τραγουδούν ανάμεσα στα λουλούδια. Με τα μικρότερα παιδιά μπορούμε να μυρίσουμε τα λουλούδια, να πετάξουμε σαν μελισσούλες, να κυνηγήσουμε τις πεταλούδες… Με συνοδεία μουσικής μπορούμε να ζητήσουμε από τα μεγαλύτερα παιδιά να κινηθούν με διάφορους τρόπους χωρίς να πατήσουν τα λουλούδια (πχ.γρήγορα, αργά, με κουτσό, χορεύοντας, χοροπηδώντας κτλ.)

Η μουσική σταματά και ο γίγαντας έρχεται για να διώξει τα παιδιά. Μια καλή αφορμή για κρυφτό! Ο γίγαντας όμως δεν βρίσκει ποτέ τα παιδιά... Επιστρέφουν στον κήπο και επαναλαμβάνουμε την δράση όσες φορές θέλουμε!

Όμως, ο γίγαντας θυμώνει και χτίζει έναν τοίχο γύρω από τον κήπο. Χρησιμοποιούμε ό,τι θέλουμε από καρέκλες, χαρτόνια, μαξιλάρια για να χτίσουμε τον τοίχο.
Σε αυτό το σημείο μπορούμε να διαβάσουμε στα παιδιά το παραμύθι και με τα μεγαλύτερα να συζητήσουμε για την στάση του γίγαντα. Γκρεμίζουμε και εμείς λοιπόν το «τείχος» και μπαίνουμε μαζί με τα παιδιά στον κήπο για να παίξουμε, να τραγουδήσουμε και να χαρούμε!

Στο τέλος, μπορούμε σε χαρτί του μέτρου να κάνουμε το περίγραμμα του γίγαντα και των παιδιών, να το ζωγραφίσουμε όπως θέλουμε και να κολλήσουμε τα λουλούδια που είχαμε φτιάξει στην αρχή!


Έχουμε αποστολή
Μια δραστηριότητα σχεδιασμένη από τη θεατροπαιδαγωγό Μαίρη Χατζηαγγελίδου και προτείνεται για παιδιά μικρών τάξεων δημοτικού.
Έτοιμοι για παιχνίδι;;
Έχει φτάσει στα χέρια μας ένα γράμμα από κάποιον πειρατή που χρειάζεται τη βοήθεια μας. Ο πειρατής έχει χαθεί, το πειρατικό καράβι και ο χάρτης του που θα τον οδηγούσε στο θησαυρό έχουν καταστραφεί... Ώρα να αναλάβουμε δράση!
Εμπρός να ετοιμάσουμε το πειρατικό μας καράβι. Το κρεβάτι του παιδιού μπορεί εύκολα να μεταμορφωθεί σε πειρατικό καράβι. Μαξιλάρια, σεντόνια, κουτιά, καρέκλες ή ό,τι άλλο προστάζει η φαντασία μας και το καράβι του πειρατή θα είναι έτοιμο στη στιγμή.
Τώρα χρειαζόμαστε ένα χάρτη. Θα χρειαστούμε μαρκαδόρους, χαρτιά, κόλλες, ψαλίδια, περιοδικά ή εφημερίδες προκειμένου να ετοιμάσουμε το χάρτη ο οποίος πρέπει να συμβολίζει το δρόμο για το θησαυρό.

Μα μισό λεπτό...ο πειρατής χρειάζεται και βοηθούς, δε μπορεί μόνος του να ταξιδέψει, υπάρχουν κίνδυνοι πολλοί! 

Ώρα για μεταμφίεση: καπέλα, υφάσματα, κουτάλες για σπαθιά και καπάκια κατσαρόλας για ασπίδες και ο πειρατής με τέτοιους ναύτες δεν έχει τίποτα να φοβηθεί!
Οι κίνδυνοι στην διαδρομή είναι πολλοί και ανάλογα με το χάρτη που ετοιμάσαμε βρίσκονται σε διαφορετικές θέσεις σε κάθε σπίτι. 

Πρώτος σταθμός κινδύνου η χώρα των τεράτων: μικρά πολύχρωμα τέρατα που ονομάζονται μανταλάκια... σκαρφαλώνουν και γαντζώνονται στα ρούχα των ναυτών. Πρέπει γρήγορα να τα βγάλουν από πάνω τους. 

Δεύτερος σταθμός, η μεγάλη σκοτεινή σπηλιά που ονομάζεται τραπεζαρία. Δεξιά κι αριστερά υπάρχουν καρέκλες που κουνιούνται και τσιμπούν. Χρειάζεται οι ναύτες να περάσουν από εκεί τρεις φορές.
Τρίτος σταθμός, η αγκαλιά του γίγαντα γαργαλητή. Ο γίγαντας γαργαλητής ονομάζεται γονιός και οι ναύτες πρέπει να περάσουν από την αγκαλιά του προκειμένου να τους αποκαλύψει που ακριβώς κρύβεται ο θησαυρός.
Αφού τα καταφέρουμε απομένει ένα πράγμα: να κρύψουμε το χάρτη μας καλά και να απολαύσουμε το θησαυρό!


«Όρνιθες» του Αριστοφάνη
Μια σειρά δραστηριοτήτων για εφήβους που σχεδιάστηκαν με αφορμή τις «Όρνιθες του Αριστοφάνη»
Επιμέλεια: Δημήτρης Σπορίδης (Θεατροπαιδαγωγός) και Ιόλη Ρώσσιου (μουσικοπαιδαγωγός)

Οι «Όρνιθες» είναι ένα έργο του Αριστοφάνη που παρουσιάστηκε το 414 π.Χ. στα Διονύσια και χάρισε στο συγγραφέα το δεύτερο βραβείο. Παρουσιάζει δύο Αθηναίους φίλους που, κουρασμένοι από την δικομανία των συμπολιτών τους, ψάχνουν μια ήσυχη, πλούσια και ειρηνική πόλη για να ζήσουν. Επειδή δεν υπάρχει μια τέτοια πόλη, πείθουν τα πουλιά να φτιάξουν τη Νεφελοκοκκυγία ψηλά στους αιθέρες, ανάμεσα στον κόσμο των ανθρώπων και τον κόσμο των θεών.

Διαβάστε την Πάροδο του έργου στη μετάφραση Θ.Σταύρου, που βρίσκεται στο βιβλίο της Γ’ Γυμνασίου «Δραματική Ποίηση-Αριστοφάνη Όρνιθες» σελ.232-487

Tώρα ας σκεφτούμε σε ποιό μέρος του σπιτιού νιώθουμε άνετα και έχουμε τις πιο ωραίες αναμνήσεις; Για παράδειγμα, το προσωπικό μας δωμάτιο. Ας φτιάξουμε λοιπόν εκεί την χώρα των πουλιών…τη δίκη μας Νεφελοκοκκυγία! Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε οτι θέλουμε και επιτρέπεται για να γίνει το δωμάτιο μας όπως το φανταζόμαστε. Σε αυτόν εδω τον τόπο ζούμε πολλών ειδών πουλιά. Από τσαλαπετεινούς μέχρι κοτσύφια!

Υπάρχει όμως και η πόλη της Αθήνας που οι κάτοικοι της έχουν αναστατωθεί με την κυριαρχία των πουλιών. Ας ορίσουμε την Αθήνα ως ένα άλλο μέρος του σπιτιού. Ας το προσαρμόσουμε αναλόγως. Ας υποθέσουμε οτι οι γονείς παίζουν το ρόλο των κατοίκων και αποφασίζουν να επισκεφτούν την χώρα των πουλιών για να κάνουν αντίλογο. 

Εδώ η κάθε ομάδα πρέπει να γράψει μια λίστα με αυτά που τους ενοχλούν απο την αντίπαλη ομάδα και στο τέλος να αναμετρηθεί η επιχειρηματολογία πχ. η χώρα των πουλιών κάνει φασαρία σε ώρες κοινής ησυχίας ή η πόλη της Αθήνας βλέπει δυνατά τηλεόραση...

Μήπως μπορεί να βοηθήσει και η μουσική;
Ακούστε τη μουσική που συνέθεσαν για την Πάροδο του έργου ο Μ. Χατζιδάκις 

και ο Δ. Παπαδημητρίου (το κομμάτι που μας ενδιαφέρει πιο πολύ βρίσκεται μεταξύ 19:18-34:24) 

Μπορείτε να συγκρίνετε τις δύο μουσικές;  Προκαλούν παρόμοια ή διαφορετικά συναισθήματα;  Η μουσική μας βοηθάει να βρούμε τη κίνηση των πουλιών;

Τέλος, ψάξτε κι εσείς στο διαδίκτυο ήχους πουλιών που θα μπορούσαν να ταιριάξουν στο έργο.


ΤΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΠΙΤΙ
Τη μουσική μας δραστηριότητα έχει επιμεληθεί η Μουσικοπαιδαγωγός Ιόλη Ρώσσιου και προτείνεται για μικρά παιδιά και τους γονείς τους.
Στο σπίτι μας μπορεί να μην έχουμε πολλά μουσικά όργανα. Χμμμ… Είστε σίγουροι και σίγουρες για αυτό;  Ας το ανακαλύψουμε παρέα! 

Πρώτα εξερευνήστε τους ήχους που κάνει το ίδιο το σπίτι αν το χτυπήσουμε, γρατζουνίσουμε ή χαϊδέψουμε με τα χέρια μας. Δείτε τι ήχο κάνει η καρέκλα σας, το τραπέζι, ο πάγκος της κουζίνας, το καλοριφέρ, ο τοίχος, ο καναπές.
Με πόσους διαφορετικούς τρόπους μπορούμε να τα κάνουμε να βγάλουν ήχο;
Πόσους διαφορετικούς ήχους έχει το κάθε ένα;
Έπειτα πάρτε μια ξύλινη κουτάλα από την κουζίνα και χτυπήστε (μαλακά ε; με προσοχή!) τα ίδια έπιπλα και σημεία του σπιτιού. Αλλάζει ο ήχος τους;

Τώρα ήρθε η ώρα να παίξουμε με τα πράματα που έχει η κουζίνα. Κάντε τις κατσαρόλες, τα τάπερ, και τα πλαστικά ποτήρια τύμπανα! Χτυπήστε τα με τα χέρια σας, με την κουτάλα, με ένα πλαστικό κουταλάκι ή με ό,τι άλλο φανταστείτε! Ακούτε πόσοι διαφορετικοί ήχοι βγαίνουν; 
Τώρα πάρτε την αλατιέρα και το κουτάκι με τον καφέ και κουνήστε τα. Είναι οι μαράκες του σπιτιού.
Φανταστείτε τι άλλο μπορεί να κάνει ήχο στο σπίτι.

Ήρθε η ώρα να φτιάξετε ένα κομμάτι. Διαλέξτε ποιους ήχους θέλετε, στήστε την ορχήστρα σας και αυτοσχεδιάστε ένα κομμάτι όλοι μαζί. Επίσης μπορείτε να ακούσετε ένα αγαπημένο τραγούδι και να το συνοδέψετε με την νέα σας ορχήστρα!
ήρθε η ώρα για κατασκευή...


ΦΤΙΑΧΝΟΥΜΕ ΤΟ ΔΙΚΟ ΜΑΣ ΜΟΥΣΙΚΟ ΟΡΓΑΝΟ
Θα χρειαστούμε: ρολά από χαρτί υγείας, σελοτέιπ, λίγα φύλλα εφημερίδας, περιοδικού ή άλλο χαρτί, διάφορα όσπρια και ρύζι, ψαλίδι, κόλα, μπλοκ ζωγραφικής και χρώματα. 
Κλείνουμε καλά με χαρτί εφημερίδας (ή κάτι αντίστοιχο) τη μία πλευρά του ρολού του χαρτιού υγείας και το κολλάμε γερά με σελοτέιπ. 

Βάζουμε λίγα όσπρια (όποια έχουμε) ή ρύζι μέσα. Ασφαλίζουμε με τον ίδιο τρόπο και την άλλη πλευρά ώστε να μην μπορούνε να φύγουν τα όσπρια ή το ρύζι και μετά πρέπει να μαζεύουμε (ωχ..!). 
Ήρθε η ώρα να στολίσουμε το σέικερ που φτιάξαμε. Κόβουμε χρωματιστές σελίδες από περιοδικό ή ακόμα καλύτερα χρωματίζουμε μια, δυο σελίδες από το μπλοκ ζωγραφικής και κόβουμε διάφορα σχήματα. Έπειτα τα κολλάμε πάνω στο ρολό όπως μας αρέσει, καλύπτοντας και τις δύο άκρες. Μπορούμε επίσης να κολλήσουμε χρωματιστές χαρτοπετσέτες ή να βάλλουμε αυτοκόλλητα που μας αρέσουν. 
Το σέικερ μας είναι έτοιμο! Μπορούμε να παίξουμε μουσική και να συνοδέψουμε τα αγαπημένα μας τραγούδια. Ή να φτιάξουμε δικά μας!!! 

Φτιάξτε σέικερ με διαφορετικά όσπρια μέσα. Παρατηρείστε τις διαφορές στον ήχο. Μπορείτε να βάλετε σε ένα σέικερ διαφορετικά ήδη και μεγέθη οσπρίων και να δείτε τι θα γίνει. Κάποια έχουν πιο χοντρή φωνή και άλλα πιο ψιλή. Έτσι θα φτιάξετε μια ορχήστρα με σέικερ!


ΜΙΑ μικρή ΠΑΣΧΑΛΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Μια ιστορία για μικρά παιδιά της Ελένης Γιαννούση.
Αφήγηση, σκίτσα, σχεδιασμός δραστηριοτήτων:
Ελένη Γιαννούση (ηθοποιός και θεατροπαιδαγωγός)
Πρωτότυπη μουσική, πληκτροφόρα και κρουστά όργανα, ήχοι, εφέ: Ιόλη Ρώσσιου (συνθέτης και μουσικοπαιδαγωγός)
Ηχογράφηση-Τεχνική επεξεργασία: Άρις Τέγος
Το παραμύθι θα το βρείτε εδώ και αφού το ακούσετε, μπορείτε να περάσετε δημιουργικά τον χρόνο σας με τη βοήθεια των παρακάτω δραστηριοτήτων:

Μπορείτε να μεταμορφωθείτε σε λαγό; Πώς κινείται; Πώς ψάχνει την τροφή του; Πώς μασουλάει ένα καρότο; Αυτοσχεδιάστε με τα στάδια της ζωής ενός λαγού: από τη μέρα που είναι νεογέννητο και κινείται, μέχρι τη μέρα που θα γνωρίσει έναν άλλο λαγό.

Έχετε πλαστικές σακούλες; Φτιάξτε έναν λαγό! Αν δέσετε τις λαβές από τη σακούλα μεταξύ τους, κατευθείαν σχηματίζονται δύο αφτιά στο λαγό μας. Κάντε ένα κόμπο στον λαιμό του και πιάστε τον από 'κει με το ένα χέρι. Μπορείτε να βάλετε τα δάχτυλά σας μέσα και να φαίνεται σα να κουνάει τη μουσούδα του! Με το άλλο χέρι κρατάτε το σώμα του, τώρα μπορείτε να τον εμψυχώσετε: να του δώσετε δηλαδή ανάσα και να τον κάνετε να κινείται στο χώρο και να αντιδράει!

Στην ηχογράφηση του παραμυθιού ακούγονται διάφοροι ήχοι που ζωντανεύουν την ιστορία (πχ κουδούνισμα πόρτας, νιαούρισμα γάτας, κούκος, γέλια παιδιών κλπ). Δοκιμάστε να τους κάνετε και εσείς με το στόμα σας ή/και βρίσκοντας αντικείμενα που κάνουν κάποιον ήχο που θεωρείτε πως ταιριάζει.

Ποιοι άλλοι ήχοι θα μπορούσαν να προστεθούν αλλά δεν ακούστηκαν; Θέλετε να τους κάνετε εσείς; π.χ. τον ήχο από ένα μυρμήγκι ή από τη νύχτα, όταν κοιμόμαστε.
Μπορούμε να αφηγηθούμε την ιστορία μόνο παίζοντας αυτούς τους ήχους; 
Ώρα για ζωγραφιές! Φτιάξτε ένα κινούμενο βιβλίο! Ζωγραφίστε τις εικόνες της ιστορίας μας: έναν λαγό, δύο παιδιά σε ένα υπόγειο, μια μαμά, μια γάτα, έναν κούκο, ένα μυρμήγκι, μια αράχνη, δύο πασχαλίτσες.

Αν κόψετε γύρω γύρω τα ζωάκια που φτιάξατε και βάλετε από πίσω ένα καλαμάκι, έχετε έτοιμες φιγούρες για θέατρο σκιών! Στερεώστε σε δύο μεριές μισό μέτρο λαδόχαρτο τεντωμένο και χρησιμοποιήστε το σαν λευκό πανί που αν ρίξει κανείς φως από πίσω (με φακό) προβάλλονται οι σκιές! Σβήστε τα φώτα και φτιάξτε μια παράσταση με θέατρο σκιών! 
Μπορείτε να αλλάξετε την ιστορία και να επινοήσετε μια δική σας


Το Λαγουδάκι του Πάσχα
Στα θεατρικά εργαστήρια φαίνεται ότι αγαπάμε πάρα πολύ τα λαγουδάκια... Γι’ αυτό και έχουμε για εσάς, τα μικρά παιδάκια, μια ακόμα δραστηριότητα με λαγουδάκι!!

Στο παρακάτω λινκ θα βρείτε ένα παραμύθι της θεατροπαιδαγωγού Στεφανίας Παπαμιχαήλ μαζί με δραστηριότητες σχεδιασμένες από την ίδια.

Μπορείτε να ακούσετε το παραμύθι ηχογραφημένο.



ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Ομόφωνη απόφαση της ΚΕΔΕ για ενίσχυση του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι»
Ομόφωνη απόφαση της ΚΕΔΕ για ενίσχυση του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι»

Μετά από εισήγηση του δημάρχου Νεάπολης-Συκεών, Σίμου Δανιηλίδη

27-5-2020

Νέο πρόγραμμα κατάρτισης άνεργων Ρομά στον Δήμο Αμπελοκήπων - Μενεμένης
Νέο πρόγραμμα κατάρτισης άνεργων Ρομά στον Δήμο Αμπελοκήπων - Μενεμένης

Δηλώσεις συμμετοχής έως και τις 4 Ιουνίου 2020

27-5-2020

Υποβολή αιτήσεων για «Παροχή Συσσιτίου»
Υποβολή αιτήσεων για «Παροχή Συσσιτίου»

Περίοδος υποβολής αιτήσεων ένταξης από την 1η έως τις 19 Ιουνίου 2020

25-5-2020


Διαδικτυακή ανοιχτή συζήτηση για την Ανθρωπόκαινο Εποχή στο online 22ο ΦΝΘ
Διαδικτυακή ανοιχτή συζήτηση για την Ανθρωπόκαινο Εποχή στο online 22ο ΦΝΘ

Συμμετείχαν οι Γ.Μπουτάρης, Κ.Στασινόπουλος, Κ.Βουδούρης, Β.Αρχοντίδου και Χ.Σταμούλης

25-5-2020

Διάθεση κουπονιών για δωρεάν προϊόντα στις λαϊκές αγορές
Διάθεση κουπονιών για δωρεάν προϊόντα στις λαϊκές αγορές

Σε 880 πολύτεκνες οικογένειες από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας

22-5-2020


Εκδηλώσεις για την Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου
Εκδηλώσεις για την Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου

Τζιτζικώστας: Ήρθε η ώρα η Τουρκία να αναλάβει τις ιστορικές ευθύνες της

19-5-2020

Δωρεά προιόντων από σούπερ μάρκετ στο Κοινωνικό Παντοπωλείο Αμπελοκήπων-Μενεμένης
Δωρεά προιόντων από σούπερ μάρκετ στο Κοινωνικό Παντοπωλείο Αμπελοκήπων-Μενεμένης

Αφορά τρόφιμα μακράς διάρκειας και είδη πρώτης ανάγκης

15-5-2020

Επίτιμος δημότης Νεάπολης-Συκεών ο Μίκης Θεοδωράκης
Επίτιμος δημότης Νεάπολης-Συκεών ο Μίκης Θεοδωράκης

Ομόφωνη απόφαση από το Δημοτικό Συμβούλιο Νεάπολης-Συκεών

15-5-2020


goTHESS

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
ΠΡΟΣΦΑΤΑ NEA

ΔΙΑΒΑΣΤΗΚΑΝ ΠΟΛΥ