Top
gothess Home Page
follow
facebook twiter
21-9-2019

"Αμάρυνθος": Μόνο για 2 παραστάσεις στο Θέατρο Αυλαία

Η επιτυχημένη παραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών - Επιδαύρου 2018

fontsize
Εχει λήξει στις: Τετάρτη 9 Οκτωβρίου 2019

Η Αμάρυνθος, μια από τις πιο επιτυχημένες, sold-out παραγωγές του περσινού Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου σε σκηνοθεσία Μάρθας Μπουζιούρη, έρχεται στη Θεσσαλονίκη μετά από πρόσκληση του 54ου Φεστιβάλ Δημητρίων για 2 μόνο παραστάσεις στο Θέατρο Αυλαία.

Υπόθεση
Σε μια μικρή επαρχιακή πόλη της Ελλάδας, μια δεκαπεντάχρονη μαθήτρια Βουλγάρικης καταγωγής εμφανίζεται στο τοπικό αστυνομικό τμήμα με τη μητέρα της και καταθέτει ότι βιάστηκε ομαδικά από τέσσερις συμμαθητές της στις τουαλέτες του υπό κατάληψη λυκείου τους. 

Η υπόθεση παίρνει πρωτοφανείς διαστάσεις, σοκάρει την κοινή γνώμη και βάζει την τοπική κοινωνία στο στόχαστρο μιας άνευ προηγουμένου αρνητικής δημοσιότητας. Τέσσερα χρόνια μετά, το δικαστήριο αποφαίνεται ότι αυτό που συνέβη δεν ήταν βιασμός αλλά "συναινετική σεξουαλική συνεύρεση".

Η Αμάρυνθος είναι μια παράσταση θεάτρου ντοκιμαντέρ, η οποία επιχειρεί να φωτίσει τους μηχανισμούς κατασκευής της αλήθειας και να διαπραγματευτεί τις επιτελέσεις της εξουσίας και της απόδοσης δικαιοσύνης. Παράλληλα, διερευνά τον τρόπο με τον οποίο τα ΜΜΕ, η τοπική αλλά και η ευρύτερη ελληνική κοινωνία στάθηκαν απέναντι στην καταγγελία ενός βιασμού, εξετάζοντας το ρόλο που έπαιξε το φύλο, η καταγωγή και η κοινωνική τάξη της καταγγέλουσας, συνδυαστικά με την υπερέκθεση μιας ήσυχης μέχρι χτες, επαρχιακής πόλης.

Σκηνοθετικό σημείωμα
Η Αμάρυνθος, μια μικρή παραλιακή πόλη της Εύβοιας, βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της δημοσιότητας όταν μια 15χρονη μαθήτρια Βουλγαρικής καταγωγής εμφανίστηκε στο τοπικό αστυνομικό τμήμα συνοδευόμενη από τη μητέρα της για να καταγγείλει ότι βιάστηκε ομαδικά από τέσσερις συμμαθητές της στις τουαλέτες του υπό κατάληψη σχολείου της. Σύμφωνα με την καταγγελία της, τρεις ακόμα μαθήτριες βιντεοσκοπούσαν το συμβάν με τo κινητό.

Η υπόθεση της Αμαρύνθου πήρε πρωτοφανείς διαστάσεις, καθώς κοινή γνώμη, ΜΜΕ, πολιτικοί και λοιποί φορείς δημοσίου λόγου είδαν σ’αυτή πολλά διεγερτικά συστατικά: βιασμός, ανήλικοι, κινητά που κατέγραφαν ερωτικές συνευρέσεις, σχολικές καταλήψεις, νεολαία σε κρίση, επαρχία, κλειστές συντηρητικές κοινωνίες, μετανάστες, ρατσισμός, προκαταλήψεις, συνενοχή.

Τέσσερα χρόνια μετά, η υπόθεση επιλύθηκε σε μια αίθουσα δικαστηρίου: οι κατηγορούμενοι έφηβοι αθωώθηκαν παμψηφί και η καταγγέλουσα κοπέλα βρέθηκε στη θέση του κατηγορούμενου, αφού εναντίον της ασκήθηκαν διώξεις για ψευδή καταμήνυση και συκοφαντική δυσφήμιση. 

Η υπόθεση της Αμαρύνθου έχει αφήσει μέχρι σήμερα ένα αγεφύρωτο χάσμα ανάμεσα στις δύο επικρατούσες εκδοχές της ιστορίας. Για τη μία μεριά, στην Αμάρυνθο συντελέστηκε και συγκαλύφθηκε ένα έγκλημα ομαδικού βιασμού αλλοδαπής μαθήτριας, ενδεδυμένο με ρατσιστικές, πατριαρχικές και ταξικές προεκτάσεις. Για την άλλη μεριά, ο βιασμός δεν ήταν παρά το συκοφαντικό μύθευμα μιας ξένης "χαλαρών ηθών" που διέσυρε τους εμπλεκόμενους εφήβους και ολόκληρη την τοπική κοινωνία.

Η υπόθεση της Αμαρύνθου ανέδειξε την αλήθεια ως συγκρουσιακή κατασκευή θεμελιωμένη πάνω σε αντιθετικά ζεύγη "αθώων και ενόχων", "θυτών και θυμάτων". Μεταφέροντάς τη στη σκηνή ως παράσταση θεάτρου ντοκιμαντέρ, επιχειρούμε την αποκωδικοποίηση και προβληματοποίηση αυτών των μηχανισμών κατασκευής της αλήθειας και απόδοσης δικαιοσύνης, επικαλούμενοι αυτό το χαμένο προνόμιο για επικοινωνία και αναστοχασμό. Δεν επιχειρούμε ούτε να ξαναδικάσουμε ούτε να προτείνουμε μια βολική ουδετερότητα. Ερχόμαστε να ξαναθυμηθούμε όσα μας οδήγησαν στιγμιαία να φωνάξουμε, έπειτα να αποσυρθούμε και τελικά να ξεχάσουμε. Η α-λήθεια που επιδιώκουμε σηματοδοτεί την επιθυμία για μη λήθη, την ανάγκη να επιστρέψουμε και να ξανακοιτάξουμε το παρελθόν για να δημιουργήσουμε ένα λιγότερο βίαιο, περισσότερο φιλόξενο μέλλον. 

Το θέατρο διανοίγει ένα μικρό, εφήμερο χώρο προς συγκατοίκηση. Ερχόμαστε να τον διεκδικήσουμε, ξεδιπλώνοντας τις ηθικές και συναισθηματικές ταλαντεύσεις και τους προβληματισμούς που βιώσαμε ως συντελεστές αυτής της παράστασης, ελπίζοντας πως ακουμπάμε έτσι την ευθύνη που ενέχει η αναμέτρηση με μια ευαίσθητη και σύνθετη υπόθεση του πρόσφατου παρελθόντος, η οποία αφορούσε παιδιά ηλικίας 14 έως 16 ετών. 

Η παράσταση θα πραγματοποιηθεί με αγγλικούς υπέρτιτλους

Συντελεστές
Κείμενο - Δραματουργία - Σκηνοθεσία: Μάρθα Μπουζιούρη
Σκηνικά - Κοστούμια: Ελένη Στρούλια – Ζαϊρα Φαληρέα
Φωτισμοί: Ολυμπία Μυτιληναίου
Σχεδιασμός Ήχου και Εικόνας: Voltnoi Brege
Βοηθός Σκηνοθέτη: Παρασκευή Λυπημένου
Βοηθός Σκηνογράφου: Ζώης Οικονόμου
Σύμβουλος Επικοινωνίας: Μιχάλης Σαράντης 
Φωτογραφίες παράστασης: Ελίνα Γιουνανλή
Οργάνωση - Εκτέλεση Παραγωγής: PLAYS2PLACE

Μια παραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου 2018

Ηθοποιοί: 
Πολύδωρος Βογιατζής
Αγγελική Ζησούδη
Γιώργος Κισσανδράκης
Θεανώ Μεταξά


Βιογραφικό σκηνοθέτη
Η Μάρθα Μπουζιούρη εργάζεται στο θέατρο ως σκηνοθέτις, δραματουργός, ηθοποιός και εκπαιδεύτρια. Είναι απόφοιτος του Θεάτρου Τέχνης Κάρολος Κουν και του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του ΕΚΠΑ. Έχει λάβει το μεταπτυχιακό της στην Πολιτιστική Διαχείριση & Επικοινωνία ενώ ολοκληρώνει τις διδακτορικές τις σπουδές στην Κοινωνική Ανθρωπολογία με αντικείμενο Θέατρο, Καλλιτεχνική Έκφραση και Ζητήματα Ταυτότητας. Είναι επίσης συνιδρύτρια της εταιρίας παραγωγής PLAYS2PLACE και υπεύθυνη για τις θεατρικές και cross-media παραγωγές της. 

Τα τελευταία χρόνια η δουλειά της επικεντρώνεται στο θέατρο ντοκιμαντέρ (Αμάρυνθος, Traces, Υπόθεση Φαρμακονήσι ή Το Δίκαιο του Νερού), το οποίο εμπλουτίζει με πολυμεσικά στοιχεία εντός σκηνής και παράλληλες δράσεις διαλόγου εκτός σκηνής (ημερίδες, εργαστήρια, προβολές). Οι παραστάσεις που δημιουργεί είναι αποτέλεσμα εκτεταμένης εθνογραφικής έρευνας, εφορμώνται από πραγματικά γεγονότα και σύγχρονα κοινωνικοπολιτικά ζητήματα και διερευνούν τη σχέση έρευνας-τέχνης-παρέμβασης.

Το 2018 σχεδίασε το καινοτόμο εργαστήριο θεάτρου ντοκιμαντέρ "Από το πεδίο στη σκηνή / Προσεγγίζοντας τον Εαυτό και τον Άλλο στο Θέατρο Ντοκιμαντέρ", το οποίο έχει προσκληθεί, μεταξύ άλλων, από τη Μπιενάλε της Βαρσοβίας και το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Φέτος, ξεκινά την υλοποίηση του 1ου Δικτύου Έρευνας, Καλλιτεχνικής Δημιουργίας και Προώθησης του Θεάτρου Ντοκιμαντέρ στην Ελλάδα, μια συνεργασία της PLAYS2PLACE με το Apparat Athen και τον Daniel Wetzel, με τη στήριξη του ΥΠΠΟΑ. 

Η δουλειά της έχει παρουσιαστεί σε σημαντικούς οργανισμούς και φεστιβάλ στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου, Εθνικό Θέατρο, Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, Μπιενάλε της Αθήνας, Warsaw Museum of Modern Art, Warsaw Biennale, Wiesbaden Biennale, Spielart Festival, Razem Pamoja Foundation, Chantiers d’ Europe - Theâtre de la Ville, Festival of New Dramaturgies κ.α).

Η Μάρθα Μπουζιούρη είναι μέλος του Directors Lab Mediterranean του προγράμματος Lincoln Center Theater Directors Lab της Νέας Υόρκης, καθώς και άλλων διεθνών δικτύων (Cultural Innovators Network, Tandem/ Shaml - Cultural Managers Exchange Program, Robert Bosch Alumni Network). 



ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Πότε?
Τρίτη 8 και Τετάρτη 9 Οκτωβρίου 2019
Στις 21:00

Πού?
Θέατρο Αυλαία

Εισιτήρια
Προπώληση από 7 ευρώ

Επικοινωνία
2310 230013




ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Ολοκληρώνονται οι δωρεάν διαδικτυακές προβολές παραστάσεων
Ολοκληρώνονται οι δωρεάν διαδικτυακές προβολές παραστάσεων

Πρόγραμμα προβολών από 18 έως 31 Μαΐου 2020

18-5-2020


Διαδικτυακές προβολές παραστάσεων του ΚΘΒΕ
Διαδικτυακές προβολές παραστάσεων του ΚΘΒΕ

«Οι Στυλοβάτες της κοινωνίας» και «Ποιος ανακάλυψε την Αμερική;» δωρεάν στο διαδίκτυο

8-4-2020

Μήνυμα για την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου 2020 από τον Shahid Nadeem
Μήνυμα για την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου 2020 από τον Shahid Nadeem

Τον κορυφαίο θεατρικό συγγραφέα του Πακιστάν

27-3-2020

«Η Εκδίκηση της Ηλίθιας» στο Θέατρο Αμαλία
«Η Εκδίκηση της Ηλίθιας» στο Θέατρο Αμαλία

Μόνο για δύο παραστάσεις

11-3-2020




«Tape» του Stephen Belber στο Θέατρο Αμαλία
«Tape» του Stephen Belber στο Θέατρο Αμαλία

Μόνο για τρεις παραστάσεις

4-3-2020

«Υπόγειο» του Ζουζέπ Μαρία Μπενέτ Ζουρνέτ
«Υπόγειο» του Ζουζέπ Μαρία Μπενέτ Ζουρνέτ

Για τρεις μόνο παραστάσεις στο Θέατρο Σοφούλη

1-3-2020


goTHESS

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ