ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ
2-12-2020

Ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού Covid-19

Η εισήγηση του Δημάρχου Νεάπολης-Συκεών Σίμου Δανιηλίδη

Ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης  στην αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού Covid-19
Ο Δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών Σίμος Δανιηλίδης

Ομόφωνα δεκτή έγινε από το Δ.Σ. της ΠΕΔ-ΚΜ η εισήγηση του δημάρχου Νεάπολης-Συκεών, και προέδρου της Επιτροπής Κοινωνικής Πολιτικής της ΚΕΔΕ, Σίμου Δανιηλίδη για το «Ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, την Κοινωνική Πολιτική και την προσφορά της στην αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού Covid-19».

«Οφείλουμε να διεκδικούμε και να κερδίζουμε την προοδευτική εξέλιξη του θεσμού της Αυτοδιοίκησης» υπογραμμίζει ο Σίμος Δανιηλίδης, αναδεικνύοντας την ανάγκη συγκρότησης μιας θεσμικά ισχυρής Αυτοδιοίκησης στην Κοινωνική Πολιτική, την Πρόνοια και την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας μέσα από συγκεκριμένες προτάσεις, που παρουσιάστηκαν στην εισήγησή του, η οποία έγινε ομόφωνη απόφαση της ΠΕΔΚΜ, κατά τη διάρκεια της χθεσινής της συνεδρίασης μέσω τηλεδιάσκεψης.

«Η αναδιάταξη της σχέσης κεντρικού και τοπικού κράτους πρέπει να λειτουργήσει υπέρ της αποκέντρωσης, της τοπικής ανάπτυξης, της τοπικής δημοκρατίας, του κοινωνικού ελέγχου» υπογραμμίζει στην εισήγησή του ο κ. Δανιηλίδης ξεκαθαρίζοντας, ότι «αντιλήψεις που οδήγησαν σε απαράδεκτες νομοθετικές ρυθμίσεις και τις συνέπειές τους τις υφιστάμεθα μέχρι και τώρα και που γυρνούν πίσω τον χρόνο, θέλοντας τους δήμους αδύναμους επαίτες, απόλυτα εξαρτημένους και ελεγχόμενους από το κράτος είναι επικίνδυνες και πρέπει να είναι απέναντι μας».

Αναφορικά με το ρόλο της Αυτοδιοίκησης στην Α’/Βάθμια Φροντίδα Υγείας, η πρόταση της ομόφωνης απόφασης της ΠΕΔΚΜ περιλαμβάνει «μέτρα θεσμικής κατοχύρωσης και ανάπτυξης πανελλήνιου δικτύου πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας με ευθύνη της αυτοδιοίκησης, προτείνοντας τη χρηματοδότηση μελετών και έργων για την κατασκευή κτιρίων για τη στέγαση των δημοτικών ιατρείων και των δημοτικών ιατρικών κέντρων, τον εξοπλισμό τους με τελευταίας τεχνολογίας ιατρικό, εργαστηριακό και ξενοδοχειακό εξοπλισμό, την εφαρμογή του ψηφιακού προσωπικού φακέλου υγείας και την περαιτέρω στελέχωσή τους με ιατρικό, παραϊατρικό, νοσηλευτικό και λοιπό προσωπικό». Όπως συγκεκριμένα αναφέρεται, «με την υλοποίηση του προγράμματος αναμένεται αποσυμφόρηση του Εθνικού Συστήματος Υγείας και όφελος έως 10πλάσιο του κόστους εφαρμογής στο Ασφαλιστικό Σύστημα και στο Εθνικό Σύστημα Υγείας».

Παράλληλα, στην ομόφωνη απόφαση της ΠΕΔΚΜ αναδεικνύεται ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για την αντιμετώπιση της πανδημίας «έχοντας αποδείξει για άλλη μια φορά ότι σε εποχές κρίσης η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι σε θέση να λειτουργήσει ως κοινωνικό δίχτυ ασφάλειας και να ανταποκριθεί άμεσα, με τις δικές της δυνάμεις, στις ανάγκες των πολιτών για βοήθεια και στήριξη”.

Επιπλέον, προτείνονται μέτρα ενίσχυσης του καταξιωμένου προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι» και δημιουργίας πανελλήνιου δικτύου πρωτοβάθμιας κοινωνικής φροντίδας, με δέσμευση της κυβέρνησης για διαχρονική κάλυψη ποσοστού 100% του μισθολογικού και λειτουργικού κόστους του προγράμματος, από την υλοποίηση του οποίου «αναμένεται όφελος στο Ασφαλιστικό Σύστημα και στο Εθνικό Σύστημα Υγείας 5πλάσιο του συνολικού κόστους εφαρμογής».

Παράλληλα, επαναλαμβάνονται οι θέσεις αναφορικά με το πρόγραμμα «Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής» για τη στήριξη των δημοτικών δομών παιδικής προστασίας, τα Δημοτικά ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠμεΑ, κατόπιν ομόφωνων αποφάσεων του Δ.Σ. της ΚΕΔΕ.

Επιπλέον, στην ομόφωνη απόφαση της ΠΕΔΚΜ γίνεται αναφορά στη δίχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση και «απαιτείται να κατοχυρωθεί το δημοκρατικό, κοινωνικό και παιδαγωγικό δικαίωμα των γονέων να επιλέγουν ελεύθερα για το 4χρονο παιδί τους είτε τον παιδικό σταθμό είτε το νηπιαγωγείο», ενώ αναφορικά με τα Κέντρα Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας προτείνεται η στήριξή τους και η ίδρυση νέων με το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο, για την κάλυψη όλης της επικράτειας και εκσυγχρονισμό της λειτουργίας τους και παράλληλη διεύρυνση του αντικειμένου τους.

Παράλληλα, με την ομόφωνη απόφασή τους, τα μέλη του Δ.Σ. της ΠΕΔΚΜ, κάνοντας ομόφωνα δεκτή την εισήγηση του δημάρχου Νεάπολης-Συκεών, και προέδρου της Επιτροπής Κοινωνικής Πολιτικής της ΚΕΔΕ, Σίμου Δανιηλίδη, διαμαρτύρονται «για την έλλειψη ενημέρωσης των διοικήσεων των δήμων ως προς τις αλλεπάλληλες νέες εργασίες που τους ανατίθενται από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων διαμέσου των Κέντρων Κοινότητας», ενώ εστιάζουν και στην ανάγκη του εκσυγχρονισμού της λειτουργίας τους, όπως και στην ενίσχυση των Δομών Καταπολέμησης της Φτώχειας.


Η ΕΙΣΗΓΗΣΗ

Αναλυτικά, ολόκληρη η εισήγηση του δημάρχου Σίμου Δανιηλίδη, με θέμα «Ο ρόλος της Αυτοδιοίκησης στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, οι δράσεις της στην Κοινωνική Πολιτική και η προσφορά της στην αντιμετώπιση της πανδημίας», έχει ως εξής:

«Κάθε συζήτηση για το ρόλο της Αυτοδιοίκησης στην κοινωνική πολιτική, την υγεία και την πρόνοια, δεν μπορεί να μην ξεκινήσει από την ανάγκη συγκρότησης μιας θεσμικά ισχυρής Αυτοδιοίκησης με ρόλο στη διοίκηση των τοπικών υποθέσεων, στο πλαίσιο των κατευθύνσεων της Ευρωπαϊκής Χάρτας Τοπικής Αυτονομίας.

Η αντίληψη, λοιπόν, για τη συγκρότηση αυτοδιοικητικών αρχών με αρμοδιότητες και πόρους στη βάση των αρχών της εγγύτητας και της επικουρικότητας, πρέπει να είναι κυρίαρχη και να διαμορφώνει τις πολιτικές μας και τις διεκδικήσεις μας.

Αντιλήψεις που γυρνούν πίσω τον χρόνο και θέλουν τους δήμους αδύναμους επαίτες, απόλυτα εξαρτημένους και ελεγχόμενους από το κράτος είναι επικίνδυνες και πρέπει να είναι απέναντί μας.

Τέτοιες αντιλήψεις, που οδήγησαν σε απαράδεκτες νομοθετικές ρυθμίσεις, δυστυχώς έχουμε συναντήσει τα τελευταία χρόνια και τις συνέπειές τους τις υφιστάμεθα μέχρι και τώρα.

Μόλις προχθές το κράτος δια των υπουργείων Παιδείας και Εργασίας προώθησε νόμο που στόχο έχει να καταργηθεί η λειτουργία των ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠμεΑ στα σχολικά συγκροτήματα. Αδιανόητο και απαράδεκτο.

Στον αντίποδα, βέβαια, έρχεται η Επιτροπή Πισσαρίδη η οποία διαπιστώνει αλληλοεπικαλύψεις αρμοδιοτήτων μεταξύ κράτους και Αυτοδιοίκησης, ζητά την άρση τους και προτείνει στη τελική της έκθεση την ενίσχυση της Αυτοδιοίκησης σε τομείς όπως η πολεοδομία, η χωροταξία, η εκπαίδευση, κ.λπ., προτάσεις που αποδέχθηκε η κυβέρνηση.

Αυτό που τελικά μένει είναι το ευχολόγιο ενός σχεδίου και η στυγνή πραγματικότητα απαράδεκτων νόμων.

Εμείς δεν πρέπει να σιωπήσουμε και να καταθέσουμε τα όπλα. Οφείλουμε να διεκδικούμε και να κερδίζουμε την προοδευτική εξέλιξη του θεσμού της Αυτοδιοίκησης.

Πρέπει ταυτόχρονα να δηλώνουμε ηχηρό και έμπρακτο ‘‘παρών’’ στην εφαρμογή πολιτικών και δράσεων που βοηθούν τη χώρα σε δύσκολες στιγμές. Όπως χθες στην περίοδο της οικονομικής κρίσης και σήμερα στην περίοδο της πανδημίας.

Σήμερα αποκτά ιδιαίτερη σημασία η συγκρότηση του κοινωνικού κράτους, η μορφή του, οι κοινωνικές πολιτικές, τα δικαιώματα στη δημόσια υγεία, την παιδεία, την κοινωνική ασφάλιση, την εργασία, την προστασία ευπαθών κατηγοριών πολιτών, κ.λπ.

Αποκτά σημασία η σχέση του κοινωνικού κράτους με το τοπικό κράτος και η διαμόρφωση ενός συστήματος κοινωνικής πολιτικής με ανακατανομή αρμοδιοτήτων.

Αυτή η σχέση αποτέλεσε, κυρίως στην Ευρώπη, το πεδίο ανάπτυξης διαφορετικών συστημάτων κοινωνικής πολιτικής, ανάλογα με το βαθμό μεταφοράς αρμοδιοτήτων προς τις τοπικές αρχές.

Σήμερα δυστυχώς τα μεγάλα δημοσιονομικά προβλήματα στις χώρες της Ευρώπης και οι συντηρητικές αντιλήψεις αντιμετώπισής τους, θέτουν στο περιθώριο την κοινωνική διάσταση του κράτους και καταλύουν κοινωνικά δικαιώματα, ενώ ταυτόχρονα αναδιατάσσονται οι σχέσεις μεταξύ κεντρικού και τοπικού κράτους.

Εμείς στην Ελλάδα οφείλουμε να προσδιορίσουμε τα χαρακτηριστικά του νέου κοινωνικού κράτους, της αναπτυξιακής διάστασης στην κοινωνική πολιτική και να διαμορφώσουμε το πλαίσιο ενίσχυσης του ρόλου και των αρμοδιοτήτων των τοπικών αρχών, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Η αναδιάταξη της σχέσης κεντρικού και τοπικού κράτους πρέπει να λειτουργήσει υπέρ της αποκέντρωσης, της τοπικής ανάπτυξης, της τοπικής δημοκρατίας, του κοινωνικού ελέγχου.

Ειδικότερα, οι προτάσεις μας έχουν ως εξής:

1. Ο ρόλος της Αυτοδιοίκησης στην Α΄/Βάθμια Φροντίδα Υγείας

Παρά το γεγονός ότι εδώ και πολλά χρόνια έχουμε επισημάνει τις αδυναμίες του Εθνικού Συστήματος Υγείας όσον αφορά στην παροχή υπηρεσιών σε προβλήματα υγείας ‘‘μικρού κινδύνου’’, παρά τις πολλαπλές ομόφωνες αποφάσεις της ΚΕΔΕ για την αναγκαιότητα και τη δυνατότητα αποκέντρωσης των υπηρεσιών πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, και παρά το ότι ο ‘‘Καποδίστριας’’ και ο ‘‘Καλλικράτης’’ δίνουν τη δυνατότητα άσκησης πολιτικής για την υγεία σε τοπικό επίπεδο μέσω των Δημοτικών Ιατρείων, δεν υπήρξε ανταπόκριση από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας.

Με την Μεταρρύθμιση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και τη δημιουργία των ΤΟΜΥ (με το νόμο 4486/7-8-2017), η προηγούμενη κυβέρνηση υιοθέτησε την κοινωνικά και πολιτικά παρωχημένη άποψη για την παροχή Υπηρεσιών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας από δομές αποκλειστικά και μόνο κρατικές, υπαγόμενες στο ίδιο το Υπουργείο Υγείας.

Στη νέα αυτή Μεταρρύθμιση δεν έχει ληφθεί καμία μέριμνα, ούτε για τα ζητήματα της αποκεντρωμένης λειτουργίας των δομών πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας από τους δήμους της χώρας, αλλά ούτε και για τη διασύνδεση των υπαρχόντων δημοτικών δομών με το Εθνικό Σύστημα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας. Ένας τεράστιος αριθμός εκατοντάδων δημοτικών ιατρείων, κινητών μονάδων πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, κέντρων πρόληψης και δημοτικών κοινωνικών φαρμακείων, απλά δεν υπάρχουν για την Πολιτεία.

Ο τομέας της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας πρέπει να είναι το πεδίο εφαρμογής μιας νέας πολιτικής για την υγεία και την αποκέντρωση, στο πλαίσιο της διαμόρφωσης ενός ισχυρού Εθνικού Συστήματος Υγείας και ενός ισχυρού συστήματος Αυτοδιοίκησης.

Η αναδιοργάνωση του δημόσιου συστήματος υγείας, επιβάλλει όχι μόνο την εμπλοκή της Αυτοδιοίκησης, αλλά πολύ περισσότερο την ουσιαστική αποκέντρωση των υπηρεσιών υγείας με σαφείς αρμοδιότητες στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Στο πλαίσιο των αρχών ‘‘της επικουρικότητας και εγγύτητας’’, η πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας και η πρόληψη πρέπει να αποτελούν αρμοδιότητες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Κάποιοι δήμοι έχουν ήδη ενισχύσει τα δημοτικά ιατρεία τους και τα δημοτικά ιατρικά κέντρα με αξιόλογο και αναγκαίο ιατρικό εξοπλισμό και ανάλογη στελέχωση, όμως θα πρέπει να προχωρήσουμε και περαιτέρω:

Η πρότασή μας περιλαμβάνει μέτρα θεσμικής κατοχύρωσης και ανάπτυξης πανελλήνιου δικτύου πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας με ευθύνη της Αυτοδιοίκησης. Σε αυτή την κατεύθυνση προτείνεται η χρηματοδότηση μελετών και έργων για την κατασκευή κτιρίων για τη στέγαση των δημοτικών ιατρείων και των δημοτικών ιατρικών κέντρων, ο εξοπλισμός τους με τελευταίας τεχνολογίας ιατρικό, εργαστηριακό και ξενοδοχειακό εξοπλισμό, η εφαρμογή του ψηφιακού προσωπικού φακέλου υγείας και η περαιτέρω στελέχωσή τους με ιατρικό, παραϊατρικό, νοσηλευτικό και λοιπό προσωπικό. Με την υλοποίηση του προγράμματος αναμένεται αποσυμφόρηση του Εθνικού Συστήματος Υγείας και όφελος έως 10πλάσιο του κόστους εφαρμογής στο Ασφαλιστικό Σύστημα και στο Εθνικό Σύστημα Υγείας.

Ειδικότερα:

  • Συγκρότηση Συστήματος Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας σε επίπεδο δήμου, που να λειτουργεί με ευθύνη του δήμου και να αναπτύσσεται στο πλαίσιο ενός Εθνικού Συστήματος Υγείας με τον συντονισμό και την επιστημονική εποπτεία του αρμόδιου Υπουργείου,
  • Μεταφορά στην Αυτοδιοίκηση της ευθύνης διαχείρισης και ελέγχου του συστήματος Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας,
  • Διασύνδεση των δημοτικών δομών πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας με το ασφαλιστικό σύστημα (συμβασιοποίηση με ΕΟΠΥΥ),
  • Συνεργασία των γιατρών της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και Κοινωνικής Φροντίδας, με όλες τις Κοινωνικές Υπηρεσίες σε επίπεδο δήμου,
  • Πιστοποίηση των δημοτικών δομών που παρέχουν συμπληρωματικά υπηρεσίες υγείας όπως τα ΚΑΠΗ, οι δομές ‘‘Βοήθεια στο Σπίτι’’, τα Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων (ΚΗΦΗ).

2. Ο ρόλος της Τ.Α. για την αντιμετώπιση της πανδημίας

Η Τ.Α. για άλλη μια φορά απέδειξε ότι σε εποχές κρίσης είναι σε θέση να λειτουργήσει ως κοινωνικό δίχτυ ασφάλειας και να ανταποκριθεί άμεσα, με τις δικές της δυνάμεις, στις ανάγκες των πολιτών για βοήθεια και στήριξη.

Με βάση τα ψηφίσματα και τις αποφάσεις των συνεδρίων της ΚΕΔΕ, αρκετοί δήμοι ανά την Ελλάδα υιοθέτησαν, παρά την έλλειψη πόρων και την ελλιπέστατη χρηματοδότηση από την Πολιτεία, ένα μοντέλο στήριξης της κοινωνίας ως βασικός φορέας, για την αντιμετώπιση της πανδημίας.

Ενδεικτικά κατά την περίοδο Μαρτίου-Μαΐου (μήνες καραντίνας), με την ενεργοποίηση συνεργατών και εθελοντών, και κυρίως με το δυναμικό του προγράμματος ‘‘Βοήθεια στο Σπίτι’’, το οποίο και αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο στήριξης των ευάλωτων ομάδων, η Τ.Α.:

  • Δημιούργησε και λειτούργησε συντονιστικό-τηλεφωνικό κέντρο προς εξυπηρέτηση πολιτών ευπαθών και κοινωνικά ευάλωτων ομάδων από εργαζόμενους των ΚΑΠΗ και του προγράμματος ‘‘Βοήθεια στο Σπίτι’’,
  • Τηλεφωνική υποβολή αιτήσεων για Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης και Επίδομα Στέγασης,
  • Ίδρυση τηλεφωνικής γραμμής ψυχολογικής υποστήριξης με τη συνδρομή ψυχολόγων του δήμου και των νομικών του προσώπων,
  • Διοργάνωση έκτακτων εξορμήσεων εθελοντικής αιμοδοσίας σε συνεργασία με τα νοσοκομεία της πόλης,
  • Κατ’ οίκον διανομή τροφίμων και φαρμάκων στους εξυπηρετούμενους των Δομών Αντιμετώπισης της Φτώχειας (Κοινωνικό Παντοπωλείο και Κοινωνικό Φαρμακείο),
  • Κατ’ οίκον διανομή τροφίμων και ειδών καθαριότητας στους δικαιούχους του ΤΕΒΑ,
  • Διοργάνωση εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση για τους μετανάστες του Σχολείου Ελληνικής Γλώσσας.

3. Πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι»

Μέχρι σήμερα, εδώ και έξι και πλέον χρόνια, η εκκρεμότητα του προγράμματος ‘‘Βοήθεια στο Σπίτι’’ για την τακτοποίηση του προσωπικού και τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας των δομών, παραμένει.

Όλοι γνωρίζουμε πως το πρόγραμμα ‘‘Βοήθεια στο Σπίτι’’ αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο παροχής πρωτοβάθμιας κοινωνικής φροντίδας· η δε επέκτασή του, σε συνδυασμό με την ενίσχυση του ρόλου της Αυτοδιοίκησης στην Α΄Βάθμια φροντίδα υγείας, είναι προτεραιότητά μας.

Δυστυχώς, όμως, ακόμη και σήμερα δεν υπήρξε οριστική επίλυση του προβλήματος.

Προτείνουμε μέτρα ενίσχυσης του καταξιωμένου προγράμματος ‘‘Βοήθεια στο Σπίτι’’ και δημιουργίας πανελλήνιου δικτύου πρωτοβάθμιας κοινωνικής φροντίδας. Σε αυτή την κατεύθυνση προτείνεται η χρηματοδότηση της περαιτέρω στελέχωσης των δομών ‘‘Βοήθεια στο Σπίτι’’ με ιατρικό, παραϊατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, ψυχολόγους, φυσιοθεραπευτές και οδηγούς, η δημιουργία κινητών μονάδων βοήθειας στο σπίτι και η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων/μικρών ασθενοφόρων με δυνατότητα μεταφοράς αναπηρικών αμαξιδίων και κινητού εξοπλισμού. Επίσης, προτείνεται η χρηματοδότηση του λειτουργικού κόστους από δημόσιους πόρους με εγγραφή σε ΚΑ του προϋπολογισμού και δέσμευση της κυβέρνησης για διαχρονική κάλυψη ποσοστού 100% του μισθολογικού και λειτουργικού κόστους του προγράμματος.

Με την υλοποίηση του προγράμματος αναμένεται όφελος στο Ασφαλιστικό Σύστημα και στο Εθνικό Σύστημα Υγείας πενταπλάσιο του συνολικού κόστους εφαρμογής.

4. Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής

Ι. Στήριξη των δημοτικών δομών παιδικής προστασίας

Επαναλαμβάνουμε τις θέσεις μας, κατόπιν ομόφωνων αποφάσεων του Δ.Σ. της ΚΕΔΕ για:

  • Επαναφορά του προηγούμενου καθεστώτος σύζευξης και τοποθέτησης, με ταυτόχρονη κατάργηση του συστήματος voucher,
  • Ενίσχυση των δημοτικών δομών παιδικής προστασίας,
  • Μόνιμες δημοτικές δομές παιδικής προστασίας,
  • Εξασφαλισμένη και σταθερή χρηματοδότηση με πλήρη κάλυψη του λειτουργικού κόστους των δημοτικών δομών, από τον Κρατικό Προϋπολογισμό,
  • Μόνιμες θέσεις εργασίας για το ήδη υπάρχον προσωπικό που καλύπτει πάγιες και διαρκείς ανάγκες των δομών,
  • Ριζική αναμόρφωση του ισχύοντος Προεδρικού Διατάγματος (ΠΔ 99/2017) και Κανονισμού Λειτουργίας των Παιδικών, Βρεφονηπιακών και Βρεφικών Σταθμών με βάση τις προτάσεις της ΚΕΔΕ. 

Ενδεικτικά αναφέρουμε πως για τους υφιστάμενους δημοτικούς σταθμούς, πρώην κρατικοί παιδικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί που μεταφέρθηκαν υποχρεωτικά και οριστικά το 2003 με το Ν.3106/2003, κυρίως στα αστικά κέντρα, ακόμη και κτίρια 30ετίας, όπου οι χώροι είναι σαφώς περιορισμένοι, η ρύθμιση του άρθρου 4 του ΠΔ 99/2017 δημιουργεί προβλήματα στην προσαρμογή τους και κατ’ επέκταση στη λειτουργία τους και θα οδηγήσει στο κλείσιμό τους. Πρότασή μας είναι να απαλειφθεί η πρόβλεψη για το διαμορφωμένο υπαίθριο χώρο ή διαφορετικά να μην συνδέεται με το μέγεθος και τη δυναμικότητα του Σταθμού και να υπάρχει ρητή νομοθετική δυνατότητα να αυλίζονται τα παιδιά κατά τμήματα και ο υπολογισμός των τ.μ. να γίνεται στο υποσύνολο των τμημάτων και όχι στο σύνολο της δυναμικότητας.

ΙΙ. Δημοτικά ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠ ΜΕΑ

Εγκαίρως η ΚΕΔΕ, σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία, πέτυχε την επιπλέον χρηματοδότηση με 15.000.000€ των δημοτικών δομών, όμως το ποσό αυτό δεν πρόκειται να απορροφηθεί αν δεν αλλάξουν οι όροι της σχετικής απόφασης, με πρόβλεψη για την κάλυψη και των λειτουργικών εξόδων και των αναλώσιμων.

Στο σημείο αυτό να επισημάνω τις καταστροφικές ρυθμίσεις για τα ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠμεΑ που εισήχθησαν την προηγούμενη εβδομάδα με το Ν.4756/2020 ‘‘Μέτρα ενίσχυσης των εργαζομένων και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, κοινωνικοασφαλιστικές ρυθμίσεις και διατάξεις για την ενίσχυση των ανέργων’’, καθώς δεν ελήφθησαν υπόψη οι ομόφωνες αποφάσεις, παρατηρήσεις και προτάσεις της ΚΕΔΕ.

5. Ο ρόλος της Τ.Α. στην Εκπαίδευση-Δίχρονη Προσχολική Εκπαίδευση

Τη στιγμή που σύμφωνα με το Σχέδιο για την Ανάπτυξη της Ελληνικής Οικονομίας (Έκθεση Πισσαρίδη) προτείνει μεταβίβαση αρμοδιοτήτων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, εμείς ζούμε στο παρελθόν με την υφαρπαγή αρμοδιοτήτων της Τ.Α. που οδηγεί στο μαρασμό και το κλείσιμο δημοτικών δομών.

Η υποχρεωτική ένταξη των προνηπίων 4 χρονών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση καταργεί καταρχήν μία βασική αρμοδιότητα της Αυτοδιοίκησης, με πολλαπλές αρνητικές επιπτώσεις για την Αυτοδιοίκηση και την κοινωνία, ενώ εκατοντάδες εργαζόμενοι χάνουν τη δουλειά τους.

Σε όλα τα σύγχρονα κράτη, και ιδίως στην Ευρώπη, η προσχολική αγωγή είναι ενιαία και η λειτουργία των αντίστοιχων δομών της είναι αποκλειστική αρμοδιότητα της Αυτοδιοίκησης.

Η ελληνική οικογένεια έχει ανάγκη από ένα σταθερό και αποτελεσματικό σύστημα προσχολικής αγωγής με ολοήμερα χαρακτηριστικά και σύγχρονα παιδαγωγικά προγράμματα, σε σύγχρονες κτιριακές υποδομές. Αυτά τα χαρακτηριστικά τα διαθέτουν απόλυτα οι δημοτικές δομές των Βρεφονηπιακών και Παιδικών Σταθμών με πολύ καλές και λειτουργικές εγκαταστάσεις, τουλάχιστον 10ωρη λειτουργία, εξειδικευμένο επιστημονικό και βοηθητικό προσωπικό, δημιουργική απασχόληση, παροχές υγείας και ψυχοκοινωνικής υποστήριξης, σίτιση τεσσάρων γευμάτων και ύπνο και σταθερή ιατρική παρακολούθηση του προσωπικού.

Ενδεικτικά αναφέρομαι σε μεγάλη έρευνα που διεξήχθη από το πανεπιστήμιο του Cambridge, η οποία είχε δείξει ότι όχι μόνο μπορεί να μην υπάρχουν αναπτυξιακά και μαθησιακά οφέλη από μια τόσο πρώιμη έναρξη της τυπικής εκπαίδευσης αλλά αντιθέτως να έχει μακροπρόθεσμες επιζήμιες συνέπειες, όπως άγχος και πίεση που βιώνεται από τα παιδιά τόσο μικρών ηλικιών, αύξηση της σχολικής διαρροής, μαθησιακές δυσκολίες, ενώ ο αντίκτυπός τους μπορεί να καταστεί ακόμα σοβαρότερος στις περιπτώσεις παιδιών ευάλωτων ομάδων, όπως για παράδειγμα παιδιά ασθενέστερων οικονομικά οικογενειών και μεταναστών.

Αυτές τις προϋποθέσεις είναι βέβαιο ότι δεν μπορούν να τις παρέχουν οι υπάρχουσες δημόσιες εκπαιδευτικές δομές. Η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου που διαμόρφωσε ο Ν.4521/2018 πρέπει να τεθεί ως προτεραιότητα.

Απαιτούμε να κατοχυρωθεί το δημοκρατικό, κοινωνικό και παιδαγωγικό δικαίωμα των γονέων να επιλέγουν ελεύθερα για το 4χρονο παιδί τους είτε τον παιδικό σταθμό είτε το νηπιαγωγείο, εάν τους εξυπηρετεί. Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται και η υποχρεωτικότητα της δίχρονης προσχολικής αγωγής και η ελευθερία επιλογής των γονέων για τη δομή που θα εμπιστευτούν για τα παιδιά τους.

6. Κέντρα Πρόληψης

Στήριξη στα Κέντρα Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας και ίδρυση νέων με το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο, για την κάλυψη όλης της επικράτειας και εκσυγχρονισμό της λειτουργίας τους και παράλληλη διεύρυνση του αντικειμένου τους με προσθήκη όλων των σύγχρονων εξαρτήσεων, αλκοόλ, κάπνισμα, παχυσαρκία, τυχερά παίγνια, διαδίκτυο, κ.λπ.

Παρά το γεγονός ότι τα υφιστάμενα 75 Κέντρα Πρόληψης δεν καλύπτουν το σύνολο της χώρας, και παρά την κατά κοινή ομολογία επιτυχημένη λειτουργία τους, δεν ιδρύονται την τελευταία δεκαετία νέα Κέντρα, ενώ δεν αναβαθμίζονται τα ήδη υφιστάμενα με νέο προσωπικό.

Παράλληλα, καθώς τα Κέντρα Πρόληψης κατά τη διάρκεια της πανδημίας λειτουργούν εξ’ αποστάσεως για να καλύψουν τις ανάγκες των εκπαιδευτικών, των γονέων, των μαθητών και γενικότερα της κοινότητας, χρειάζεται να ενισχυθούν με νέες τεχνολογίες και κατάλληλο εξοπλισμό.

Άμεσα απαιτείται η ανανέωση της Προγραμματικής Σύμβασης μεταξύ υπ. Εσωτερικών, Υγείας, ΟΚΑΝΑ, ΚΕΔΕ και ΕΕΤΑΑ που λήγει στις 31.12.2020, και η σύνταξη ενός Ενιαίου Εσωτερικού Κανονισμού όπως προβλέπεται από τη σχετική νομοθεσία (άρθρο 61 του Ν.3459/2006 και όπως αυτό διατηρήθηκε με τον Ν. 4139/2013).

7. Εκκρεμότητες Κέντρων Κοινότητας

  • Ελλιπής ενημέρωση και συνεργασία του Υπουργείου Εσωτερικών και Κοινωνικών Υποθέσεων με την Τ.Α. για τη λειτουργία των Κέντρων Κοινότητας
  • Υποστελέχωση των Κέντρων Κοινότητας και αναγκαιότητα για στελέχωση με διοικητικό προσωπικό
  • Αναβάθμιση της λειτουργίας μέσα από τη χρήση διαδικτυακών εφαρμογών

Θέλουμε πρωτίστως να διαμαρτυρηθούμε για την έλλειψη ενημέρωσης των διοικήσεων των δήμων ως προς τις αλλεπάλληλες νέες εργασίες που τους ανατίθενται από το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων διαμέσου των Κέντρων Κοινότητας.

Τα Κέντρα Κοινότητας είναι υπηρεσίες των ΟΤΑ και καλούνται να εξυπηρετήσουν τους κατοίκους των δήμων, τις ανάγκες και τα αιτήματα των οποίων προφανώς γνωρίζουν καλύτερα από όλους οι τοπικές δημοτικές Αρχές και όχι το υπουργείο Εργασίας.

Στο πνεύμα της συνεργασίας, και προκειμένου να υλοποιηθούν απρόσκοπτα τα κοινωνικά μέτρα που εξαγγέλλονται, οφείλει η εκάστοτε Διοίκηση του υπουργείου, πριν από τις νομοθετικές ρυθμίσεις για νέες αρμοδιότητες (όπως τις παροχές του ΟΠΕΚΑ), να ενημερώνει και να διερευνά τις δυνατότητες που υπάρχουν να ανταποκριθούν οι δήμοι σε ένα τόσο μεγάλο όγκο εργασίας. Άλλωστε η μη εξυπηρέτηση πολιτών, πρωτίστως θίγει τη δημοτική Αρχή, μιας και αυτήν γνωρίζουν οι κάτοικοι και σε αυτήν απευθύνονται για να διαμαρτυρηθούν όταν δεν μπορεί να ικανοποιηθεί η πρόσβασή τους στα κοινωνικά επιδόματα.

Ήδη από τη μέχρι σήμερα λειτουργία των Κέντρων Κοινότητας έχει φανεί ότι το προσωπικό που τα στελεχώνει με χρηματοδότηση από τα ΠΕΠ και το ΕΚΤ δεν επαρκεί, ενώ δεν έχουν προβλεφθεί οι κατάλληλες ειδικότητες.

Ενδεικτικά, το Κέντρο Κοινότητας του δήμου Νεάπολης-Συκεών, το 2019 μέσα σε διάστημα ενός εξαμήνου, υποδέχθηκε και εξυπηρέτησε 2.948 άτομα (τα οποία προσήλθαν κατά μέσο όρο 2-3 φορές το καθένα) αποκλειστικά και μόνο για να υποβάλουν αιτήσεις για το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης. Από το Γενάρη του 2019 προστέθηκαν σε αυτά και οι αιτήσεις των ατόμων με αναπηρία για προνοιακό επίδομα μέσω του ΟΠΕΚΑ, τα οποία είναι άλλα 1.800 άτομα στο δήμο μας. Όλο αυτό τον όγκο εργασίας καλούνται να διεκπεραιώσουν τα πέντε άτομα που στελεχώνουν το Κέντρο Κοινότητας -πράγμα βέβαια αδύνατο.

Ήδη τους προηγούμενους μήνες είχαμε υποστηρίξει τη λειτουργία του Κέντρου Κοινότητας με τη διάθεση έκτακτου και τακτικού προσωπικού του δήμου μας. Πάρα ταύτα η κατάσταση είναι πλέον ανεξέλεγκτη! Επιπρόσθετα, οι προβλεπόμενες ειδικότητες των Κέντρων Κοινότητας είναι άστοχες ως προς το είδος της εργασίας που καλούνται να εκτελέσουν. Δεδομένου ότι η υποβολή αιτήσεων είναι κυρίως διοικητική εργασία, ενώ συχνά απαιτεί γνώσεις οικονομικής φύσεως (μιας και ο έλεγχος δικαιολογητικών αφορά κυρίως τα φορολογικά στοιχεία των αιτούντων), είναι άστοχη η στελέχωση των Κέντρων Κοινότητας μόνο με κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγους.

Τις προβλεπόμενες υπηρεσίες ψυχοκοινωνικής στήριξης των Κέντρων Κοινότητας (όπως ορίζονται στο Ν.4368/2016) δεν υπάρχει κανένα περιθώριο να τις ασκήσουν σήμερα οι εργαζόμενοι αφού η απόλυτη προτεραιότητα είναι η διάθεση του επιδόματος με αποτέλεσμα να υποβαθμίζεται η ειδικότητά τους. Τα Κέντρα Κοινότητας όφειλαν πρωτίστως να είναι στελεχωμένα από εργαζόμενους διοικητικών-οικονομικών ειδικοτήτων οι οποίοι θα ήταν καλύτερα να διεκπεραιώσουν την υποβολή αιτήσεων για επιδόματα, και να συμπληρώνονται από ψυχοκοινωνικούς επιστήμονες οι οποίοι θα παρέχουν ψυχοκοινωνικές υπηρεσίες στους πολίτες.

Επιπλέον, ειδικά σήμερα στις συνθήκες της πανδημίας, επιβάλλεται να εκσυγχρονιστεί η λειτουργία των Κέντρων Κοινότητας με διαδικτυακές εφαρμογές που θα επιτρέψουν την εξ’ αποστάσεως εξυπηρέτηση των ωφελούμενων και την ηλεκτρονική τήρηση αρχείων. Τα Κέντρα Κοινότητας σήμερα λειτουργούν ως ‘‘απαρχαιωμένη’’ Δημόσια Υπηρεσία που ζητά την κατάθεση εγγράφων με το γνήσιο της υπογραφής θεωρημένο από ΚΕΠ, χωρίς να δίνει τη δυνατότητα χρήσης της ηλεκτρονικής υπεύθυνης δήλωσης από το www.gov.gr, ενώ απαιτείται να διατηρούν σε φυσικό αρχείο τα δικαιολογητικά των ωφελούμενων!

8. Δομές Καταπολέμησης της Φτώχειας

Τα Κοινωνικά Παντοπωλεία, οι Δομές Παροχής Συσσιτίου και τα Κοινωνικά Φαρμακεία που απευθύνονται στις κατ’ εξοχήν ευάλωτες ομάδες χρειάζεται να έχουν τη δυνατότητα να προσαρμόζονται στις απαιτήσεις της πανδημίας και να εξυπηρετούν τους πολίτες χωρίς να θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλειά τους.

Η κατ’ οίκον διανομή τροφίμων και φαρμάκων χρειάζεται να προβλεφθεί και να συμπεριληφθεί στις επιδοτούμενες δαπάνες του προγράμματος.

Επιπλέον, καθώς οι πολίτες αυτοί πλήττονται πρωτίστως από την οικονομική ύφεση που συνοδεύει την υγειονομική κρίση, χρειάζεται να ενισχυθεί η παροχή ειδών πρώτης ανάγκης από τις δομές αυτές για να περιλαμβάνει πολύ περισσότερα άτομα από ότι αρχικά προβλέφθηκε. Αυτό βέβαια συνεπάγεται και διάθεση πόρων για την αγορά τροφίμων, φαρμάκων και ειδών καθαριότητας και υγιεινής, τα οποία σήμερα καλύπτονται από χορηγίες και από πόρους των δήμων».
Αξιολογήστε το άρθρο


ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Ελέγχθηκαν 77 ανήλικοι στο Ωραιόκαστρο στο πλαίσιο της πρόληψης της παραβατικότητας των ανηλίκων
Ελέγχθηκαν 77 ανήλικοι στο Ωραιόκαστρο στο πλαίσιο της πρόληψης της παραβατικότητας των ανηλίκων

Σκοπός ήταν η συλλογή στοιχείων και η χαρτογράφηση της κίνησης ανηλίκων που ενδεχομένως εμπλέκονται σε περιστατικά παραβατικότητας.

Την βίαζε ο σύζυγος της θείας της από την ηλικία των 8 ετών
Την βίαζε ο σύζυγος της θείας της από την ηλικία των 8 ετών

Καταγγελία της 22χρονης σήμερα κοπέλας κατά 42χρονου

Κατέβασαν δύο άτομα από αεροπλάνο γιατί ενοχλούσαν
Κατέβασαν δύο άτομα από αεροπλάνο γιατί ενοχλούσαν

Και δεν συμμορφώθηκαν με τις υποδείξεις του πληρώματος και του κυβερνήτη

Συνελήφθη 35χρονος για παράβαση της νομοθεσίας περί αρχαιοτήτων
Συνελήφθη 35χρονος για παράβαση της νομοθεσίας περί αρχαιοτήτων

Κατείχε νομίσματα, αγιογραφία και δακτυλίδι που εμπίπτουν στης προστατευτικές διατάξεις της σχετικής νομοθεσίας

Ελέγχθηκαν 103 ανήλικοι σε περιοχές των Δήμων Θεσσαλονίκης και Τούμπας
Ελέγχθηκαν 103 ανήλικοι σε περιοχές των Δήμων Θεσσαλονίκης και Τούμπας

Με σκοπό την χαρτογράφηση της κίνησης ανηλίκων που ενδεχομένως εμπλέκονται σε περιστατικά παραβατικότητας




© 2001-2023 goTHESS.gr
Το goTHESS.gr είναι Οδηγός Πόλης Θεσσαλονίκης ενώ παράλληλα καλύπτει και τα σημαντικότερα ειδησεογραφικά θέματα της ελληνικής επικαιρότητας
facebook twiter
DigitalOcean Referral Badge