Top
gothess Home Page
follow
facebook twiter
Γιορτάζουν σήμερα: Ξενοφών

Η θερμοκρασία αυτή την ώρα στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
4.5
ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ
14-1-2021

1896, η Γαλλία κατασκευάζει ένα λιμάνι στη Θεσσαλονίκη. Το ξέρατε;

Εκείνη την εποχή, σχεδόν όλα τα λιμενικά έργα στην Ανατολική Μεσόγειο εκτελέστηκαν από γαλλικές εταιρείες

1896, η Γαλλία κατασκευάζει ένα λιμάνι στη Θεσσαλονίκη. Το ξέρατε;
fontsize

Στα τέλη του 19ου αιώνα, στο περιβάλλον που διαμορφώθηκε μετά τα εγκαίνια της διώρυγας του Σουέζ, το 1869, και την ένταξη της Ανατολικής Μεσογείου στο παγκόσμιο εμπόριο, η Θεσσαλονίκη, εκμεταλλευόμενη τη γεωγραφική της θέση, προχώρησε στην άρση της απομόνωσής της: κατεδάφισε το παράκτιο τμήμα των οχυρώσεών της, κατασκεύασε σημαντικές σιδηροδρομικές υποδομές προς τη Βαλκανική και την Κωνσταντινούπολη και κατασκεύασε τεχνητό λιμένα, ως απαραίτητη υποδομή για την οικονομική της ανάπτυξη.

Εκείνη την εποχή, σχεδόν όλα τα λιμενικά έργα στην Ανατολική Μεσόγειο εκτελέστηκαν από γαλλικές εταιρείες με την τεχνογνωσία εξειδικευμένων μηχανικών από τις Grandes Ecoles* οι οποίοι, μεταξύ του 1872 και 1892, εκπόνησαν τις πρώτες μελέτες για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης,  εμπνεόμενοι, σε μεγάλο βαθμό, από το πρόσφατα κατασκευασμένο λιμάνι της Μασσαλίας, πριν η κατασκευή του ανατεθεί, το 1896, στον Edmond Bartissol. Ο γάλλος εργολάβος δημοσίων έργων διηύθυνε, ήδη, πολυάριθμα εργοτάξια στο εξωτερικό, και συγκεκριμένα συμμετείχε στην διάνοιξη της διώρυγας του Σουέζ και κατασκεύασε σιδηροδρόμους, γέφυρες και σήραγγες στην Ισπανία και την Πορτογαλία. Ανέθεσε το έργο και τη διαχείριση των εργασιών στον μηχανικό Jules Robert, ο οποίος ανέλαβε τα σχέδια των προηγούμενων μηχανικών.

Σ' αυτό το πρωτοποριακό έργο συμμετείχαν σημαντικές γαλλικές εταιρείες όπως η Société de Construction des Batignolles, η Ανώνυμος Οθωμανική Βιομηχανική και Εμπορική Εταιρεία Θεσσαλονίκης του Edmond Bartissol και το Τεχνικό Γραφείο Ενισχυμένου Σκυροδέματος του François Hennebique. 

Η σύμβαση περιελάμβανε την κατασκευή και λειτουργία του λιμένος. Προβλέπονταν έξι κτήρια, εκ των οποίων κατασκευάστηκαν τα τέσσερα. Το επιβλητικότερο ήταν το κτήριο των τελωνείων, διαστάσεων 200 επί 25 μέτρα και κατασκευάστηκε από οπλισμένο σκυρόδεμα, μια υπερσύγχρονη τεχνική που εφαρμόστηκε στις αρχές του 1890 από τον διάσημο François Hennebique. Ανακαινισμένο, στα τέλη της δεκαετίας του 1940, από τη γαλλική εταιρεία Fraissinet, το κτήριο σήμερα είναι το μοναδικό από τα τέσσερα που διασώζεται και στεγάζει ακόμα το τελωνείο και τον τερματικό σταθμό των επιβατικών πορθμείων.

Το λιμάνι έχει επίσης υποστεί μερικές  βελτιώσεις μετά την ανάληψη του δικαιώματος λειτουργίας του από το Ελληνικό Δημόσιο το 1930. Μετά από διαδοχικές επεκτάσεις προς τα δυτικά, με νέες αποβάθρες, κτίρια και εξοπλισμό, είναι σήμερα βιομηχανικός και σημαντικός εμπορικός λιμένας και αποτελεί την κύρια πρόσβαση των Βαλκανίων στη θάλασσα. 

Οι δεσμοί με τη Γαλλία παραμένουν ισχυροί αφού η Terminal Link, θυγατρική του γαλλικού ναυτιλιακού ομίλου CMA-CGM, είναι μέλος της κοινοπραξίας που το 2017 κατείχε κατά  πλειοψηφία συμμετοχή του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης.
 

* Οι Grandes Ecoles είναι ιδιαίτερες σχολές του γαλλικού εκπαιδευτικού συστήματος. Πρόκειται για δημόσια ή ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα υψηλού κύρους, στα οποία η πρόσβαση είναι δύσκολη. Καταρτίζουν επαγγελματίες σε ποικίλους τομείς.
Αξιολογήστε το άρθρο


ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
FM100: 21 αφιερωματικές εκπομπές για το 1821
FM100: 21 αφιερωματικές εκπομπές για το 1821

Ωριαία αφιερωμάτα στα πρόσωπα, τα γεγονότα, τις συνθήκες και τις καταστάσεις που δημιούργησε η Ελληνική Επανάσταση

To Film Office της Π.Κ.Μ. στη διεθνή διαδικτυακή συνάντηση “Conventa Trend Bar New Europe 2021”
To Film Office της Π.Κ.Μ. στη διεθνή διαδικτυακή συνάντηση “Conventa Trend Bar New Europe 2021”

Η Κεντρική Μακεδονία ανταγωνιστικός προορισμός για την προσέλκυση οπτικοακουστικών παραγωγών

Η Θεσσαλονίκη χρειάζεται μια νέα ΔΕΘ δυτικά…
Η Θεσσαλονίκη χρειάζεται μια νέα ΔΕΘ δυτικά…

Άρθρο του δημάρχου Νεάπολης-Συκεών, και αντιπροέδρου του Δ.Σ. της ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας, Σίμου Δανιηλίδη

Το εντυπωσιακό «Βαθύ Μουζί» της Μάνης
Το εντυπωσιακό «Βαθύ Μουζί» της Μάνης

Ενα περίεργο δημιούργημα της φύσης

1896, η Γαλλία κατασκευάζει ένα λιμάνι στη Θεσσαλονίκη. Το ξέρατε;
1896, η Γαλλία κατασκευάζει ένα λιμάνι στη Θεσσαλονίκη. Το ξέρατε;

Εκείνη την εποχή, σχεδόν όλα τα λιμενικά έργα στην Ανατολική Μεσόγειο εκτελέστηκαν από γαλλικές εταιρείες


goTHESS

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
ΠΡΟΣΦΑΤΑ NEA

ΔΙΑΒΑΣΤΗΚΑΝ ΠΟΛΥ