Top
Κινηματογράφος

Συνέντευξη Τύπου Διεθνούς Κριτικής Επιτροπής

Τη διεθνή κριτική επιτροπή του 43ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, παρουσίασε την Κυριακή 10 Νοεμβρίου, στην Αποθήκη Γ’ του Λιμανιού, ο διευθυντής του Φεστιβάλ, Μιχάλης Δημόπουλος.

Από την παρουσίαση της επταμελούς επιτροπής έλειπε, λόγω ασθενείας, ο πρόεδρος της, Ιταλός σκηνοθέτης Marco Bellocchio, ο οποίος θα φτάσει στην Θεσσαλονίκη την Τρίτη, 12 Νοεμβρίου.

Τα υπόλοιπα μέλη της επιτροπής, τα οποία παρουσίασε ο κ. Δημόπουλος, είναι ο Αμερικανός σκηνοθέτης, Bob Rafelson, ο Γάλλος σκηνοθέτης, κριτικός κινηματογράφου και μουσικής, Thierry Jousse, η Ιρανή ηθοποιός - ζωντανός θρύλος και ντίβα του ιρανικού κινηματογράφου χαρακτηρίστηκε από τον Μισέλ Δημόπουλο- Niki Karimi, ο Γιουγκοσλάβος κριτικός κινηματογράφου, δημοσιογράφος Miroljub Vuckovic, ο Αλβανός σκηνοθέτης, βραβευμένος με τον Χρυσό Αλέξανδρο στο 42ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Fatmir Koci, ο Έλληνας σκηνοθέτης, κριτικός κινηματογράφου, πεζογράφος, Αχιλλέας Κυριακίδης.

Ομόφωνα η κριτική επιτροπή τόνισε ότι δεν κρίνει με επιείκεια τους νέους, πρωτοεμφανιζόμενους σκηνοθέτες οι οποίοι παρουσιάζουν στο Φεστιβάλ την πρώτη ή την δεύτερη ταινία τους. «Δεν υπάρχει διαφορά στον τρόπο με τον οποίο τους κρίνουμε σε σχέση με το πώς κρίνονται οι καταξιωμένοι σκηνοθέτες», σημείωσε ο Αχιλλέας Κυριακίδης.

«Θα ήταν μέγα σφάλμα εάν κρίναμε με έναν τρόπο διαφορετικό τους νέους σκηνοθέτες. Το σημαντικό είναι να έχουμε καλές ταινίες και να μπορούμε να κρίνουμε με βάση την ποιότητα. ʼλλωστε, το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης είναι σημαντικότατο διότι αποδεικνύει ότι οι πρωτοεμφανιζόμενοι σκηνοθέτες τονώνουν το σινεμά στην Ευρώπη και σε όλο τον κόσμο», επεσήμανε ο Fatmir Koci.

Ο Αμερικανός σκηνοθέτης, Bob Rafelson, ανέφερε ότι «οι νέοι σκηνοθέτες έχουν τεράστιο δυναμισμό, κάτι το οποίο δεν χαρακτηρίζει τους έμπειρους. Βλέποντας ταινίες ‘φρέσκων’ ανθρώπων, μπορώ να μάθω περισσότερα από ότι βλέποντας ταινίες καταξιωμένων σκηνοθετών. Εξάλλου, κρίνουμε αυτούς τους ανθρώπους ελεύθερα, χωρίς πιέσεις από στούντιο και παραγωγούς».

Ο Bob Rafelson έκανε ειδική αναφορά και στην σημαντική, όπως την χαρακτήρισε, ευκαιρία που του δόθηκε να γνωρίσει τα υπόλοιπα μέλη της κριτικής επιτροπής και να περνάει τις μέρες μαζί τους «με έναν τρόπο ασυνήθιστο για έναν Αμερικανό, κάτι το οποίο είναι μια εμπειρία παντελώς νέα για μένα».

Η Niki Karimi δήλωσε έκπληκτη από το γεγονός ότι αποτελεί την μοναδική γυναίκα της κριτικής επιτροπής, κάτι που ωστόσο, όπως υπογράμμισε, δεν αποτελεί πρόβλημα. Όσο για την ατμόσφαιρα που υπάρχει ανάμεσα στα μέλη της επιτροπής, είπε ότι «είναι τρυφερή. Γνωριζόμαστε μια – δυο μέρες και προσπαθούμε όλοι μαζί. Έχουμε άριστη συνεργασία».

Ο Miroljub Vuckovic, έκανε ειδική αναφορά στην ατμόσφαιρα της Θεσσαλονίκης, στο «ανθρώπινο πρόσωπό της, το οποίο δεν χαρακτηρίζει καμία άλλη ευρωπαϊκή πόλη. Πρωτοήρθα στην Θεσσαλονίκη το 1992 και από τότε μετείχα σε πολλά Φεστιβάλ. Η στέγαση του στο λιμάνι, εγγυάται την επιτυχία του, σε συνδυασμό με το αφοσιωμένο κοινό που έχει. Το δικό μας χρέος είναι να ανακαλύψουμε τα ‘διαμάντια’ που υπάρχουν ανάμεσα στους νέους κινηματογραφιστές. Όπως λέει και ένας μετρ ντ’ οτέλ στην Ελβετία, ‘μπορείς να έχεις άριστα υλικά, άριστη παρασκευή, αλλά έχεις μία και μόνη ευκαιρία να κερδίσεις την πρώτη εντύπωση’. Αυτό ακριβώς κάνουμε και εμείς εδώ».

Στο πλεονέκτημα που έχει η Κριτική Επιτροπή, να βλέπει ταινίες νέων σκηνοθετών, αναφέρθηκε ο Thierry Jousse. «Το να μην έχουμε αναφορές για αυτούς τους σκηνοθέτες, αποτελεί πλεονέκτημα. Υπάρχει φρεσκάδα, ‘παρθένο έδαφος’, ενώ λείπουν οι κάθε είδους πιέσεις, πολιτικές, φιλικές και έτσι μπορούμε να κρίνουμε τα έργα για αυτό που πραγματικά είναι».

Σε ερώτημα για το πώς μπορούν να συνεργαστούν άνθρωποι με διαφορετικές κουλτούρες, όπως για παράδειγμα ένας Γάλλος, ένας Αμερικανός και μία Ιρανή και το ποιός θα έχει το «πάνω χέρι», το σινεμά αναδείχτηκε, για μία ακόμα φορά, υπεράνω.

«Ζούμε την ίδια, μαγική ατμόσφαιρα. Μοιραζόμαστε εμπειρίες, χωρίς τσακωμούς και αντιπαλότητες. Έχουμε ελευθερία έκφρασης και αυτό δημιουργεί μια τεράστια διάθεση συνεργασίας», είπε ο Fatmir Koci. «Το σινεμά είναι ισχυρότερο από έθνη και διακρίσεις. Είναι μια άλλη, ανεξάρτητη χώρα. Οι ταινίες είναι ισχυρότερες από εθνικές, κοινωνικές, πολιτικές, πολιτιστικές διακρίσεις. Ο κινηματογράφος είναι ειρηνικός και... τρελός», συμπλήρωσε ο σκηνοθέτης.

Η Niki Karimi σημείωσε ότι ανάμεσα σε όλα τα μέλη της Κριτικής Επιτροπής «υπάρχει μία κοινή γλώσσα επικοινωνίας, η οποία λέγεται σινεμά. Δεν έχουμε πολιτικά σύνορα. Αυτά μπορεί να υπάρχουν στις κυβερνήσεις των χωρών μας, αλλά όχι σε εμάς».
«Το πάνω χέρι το έχουν οι ταινίες, σε μία επιτροπή η οποία λειτουργεί σωστά», επεσήμανε ο Αχιλλέας Κυριακίδης.

Κλείνοντας την παρουσίαση των μελών της κριτικής επιτροπής, ο διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Μιχάλης Δημόπουλος, τόνισε ότι τον ενδιαφέρει ο πολιτιστικός διάλογος που αναπτύσσεται ανάμεσα σε μία κριτική επιτροπή, έχοντας ως ενδιαφέρον μία «βεντάλια» ταινιών.

ΠΗΓΗ: Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης



Νίκος Παναγιωτόπουλος
Φόρεστ Γκαμπ (Forrest Gump)
Paolo και Vittorio Taviani
Θόδωρος Αγγελόπουλος
6ο Διεθνές Πανόραμα Ανεξάρτητων Δημιουργών Φιλμ και Βίντεο
Τσάρλι Τσάπλιν - Ο μεγάλος δικτάτωρ , The Great Dictator (1940)
Τσάρλι Τσάπλιν - Μοντέρνοι Καιροί , Modern Times (1936)
Βραβεία του 5ου Διεθνούς Πανοράματος Ανεξάρτητων Δημιουργών
Κρυφοκοιτάζοντας στο Πανόραμα..
Τσάρλι Τσάπλιν - Τα φώτα της πόλης, The City Lights (1931)
Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Θερινοί Κινηματογράφοι
Στην Πέννυ Παναγιωτοπούλου το βραβείο της ΠΕΚΚ
Συνέντευξη: Abbas Kiarostami
Συνέντευξη: Bob Rafelson
Παρουσίαση: Shirin Neshat
Συνέντευξη Τύπου Διεθνούς Κριτικής Επιτροπής
Συνέντευξη: Hong Sang-Soo
Οι Ελληνικές Ταινίες - Δημιουργοί - Φιλμογραφία
Τι θα δούμε στο 43ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου
8 χρόνια Λέσχη Κινηματογράφου Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης