Top
Κινηματογράφος
15/11/2002

Συνέντευξη: Abbas Kiarostami

Ο Abbas Kiarostami βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο του 43ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης



Έναν φίλο υποδέχτηκαν και φέτος οι «Νέοι Ορίζοντες» στο πλαίσιο του 43ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για έναν από τους πλέον διακεκριμένους Ιρανούς σκηνοθέτες, τον Abbas Kiarostami.

Παρουσιάζοντας τον δημιουργό ο καλλιτεχνικός διευθυντής των Νέων Οριζόντων, Δημήτρης Εϊπίδης, αναφέρθηκε στην παλιά και σταθερή σχέση που έχουν οι «Νέοι Ορίζοντες» με τον ιρανικό κινηματογράφο, αλλά και με τον Abbas Kiarostami:

«Αισθάνομαι περήφανος που εξαρχής κατακτήσαμε το ενδιαφέρον ενός κορυφαίου σκηνοθέτη, σε παγκόσμια κλίμακα, του Abbas Kiarostami. Γνωριστήκαμε πριν από μια δεκαετία. Αυτή είναι η τέταρτη φορά που μας επισκέπτεται και λέει ότι θα ξαναέρθει. Πρέπει λοιπόν να μιλάμε πια για έναν φίλο, για μια σχέση αγάπης. Αλλωστε, το κοινό της Θεσσαλονίκης έχει εκφράσει αυτή την αγάπη επανειλημμένα, εκτιμά το έργο του και αυτό αποδεικνύεται σε κάθε προβολή ταινίας του».

Σχετικά με την ταινία του που προβλήθηκε στο 43ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου, το «10», αλλά και για το πώς καταφέρνει κάθε φορά να έχει κάποια διαφορετική φόρμα στα έργα του, ο Abbas Kiarostami τόνισε:

«Βασική προϋπόθεση για να μην επαναλαμβάνεις τον εαυτό σου, είναι να θεωρείς πως ό,τι κάνεις, το κάνεις για πρώτη φορά, ότι είναι ένα πρώτο βήμα. Με αυτή την προϋπόθεση, ωθείσαι να επιλέξεις νέα θέματα, χρησιμοποιώντας βέβαια την εμπειρία που έχεις αποκτήσει. Το ‘’10’’ δεν ήταν να γυριστεί σε αυτή τη μορφή, αλλά το θέμα της με ανάγκασε να τη γυρίσω έτσι. Πρόκειται για μια ψυχαναλύτρια, η οποία δέχεται τους ασθενείς της σε ένα αυτοκίνητο. Χρειάστηκε περίπου έναν χρόνο για να επεξεργαστώ το σενάριο και είχα πολλά θέματα να προσθέσω σε αυτό, αλλά έπρεπε να τα προσαρμόσω στη σχέση ψυχαναλυτή – ασθενούς.

Χρησιμοποίησα ψηφιακή κάμερα, την οποία τοποθέτησα στο καπό ενός αυτοκινήτου. Η ταινία δεν θα μπορούσε να γυριστεί με κανονική κάμερα. Έχω γυρίσει πέντε ταινίες με ψηφιακή κάμερα. Στις υπόλοιπες, εκτός του ‘’10’’, δεν υπάρχει κανένας εκτός από μένα και την ψηφιακή. Πάντως, η φηφιακή κάμερα μπορεί να βοηθήσει τους νέους δημιουργούς, λόγω χαμηλού κόστους και πιστεύω ότ τελικά θα γίνει αποδεκτή ακόμη και από αυτούς που τη μάχονται».

Λογοκρισία στο Ιράν

Ωστόσο, η ταινία του Abbas Kiarostami, «10», αντιμετωπίζει προβλήματα λογοκρισίας στο Ιράν. Όπως είπε ο ίδιος, «μου ζητούν να κόψω περίπου το 40% της ταινίας, δηλαδή τέσσερις από τις δέκα σεκάνς. Με αυτή την έννοια, η ταινία δεν θα λεγόταν ‘’10’’, αλλά ‘’6’’. Τα τμήματα που θα πρέπει να αφαιρεθούν είναι αυτό που αφορά την πορνεία, η σκηνή που μία γυναίκα κόβει τα μαλλιά της, καθώς και οι σκηνές που το παιδί φέρεται άσχημα στη μαμά του, με δεδομένο ότι ακόμη και σε τέτοιου είδους καυγάδες τα παιδιά οφείλουν να σέβονται τους γονείς τους. Με αυτή την έννοια δεν μπορεί να προβληθεί η ταινία, αχρηστεύεται και δεν βγαίνει πια κανένα νόημα με αυτές τις περικοπές».

«Ήμουν βέβαια ευτυχής που τελικά άρχισα τα γυρίσματα. Ήταν δύσκολο να φανταστώ τη λήξη των γυρισμάτων. Είχα ζητήσει από τους ηθοποιούς και τους συμμετέχοντες να μη συζητήσουν με κανέναν, μέχρι να τελειώσει η ταινία, να τη δούμε, να δούμε τελικά αν δείχνει κάτι, αν λέει κάτι. Παρά το γεγονός ότι σκέφτομαι το κοινό όταν κάνω μια ταινία, αυτή τη φορά δεν σκέφτηκα κανέναν. Υπάρχουν κάποιες ελλείψεις του νόμου στο Ιράν, τις οποίες εμείς εκμεταλλευόμαστε για να προβάλλουμε ταινίες. Έχουν, έτσι, προβληθεί ‘’χειρότερες’’ ταινίες από τη δική μου, ενώ πιο ‘’απαλές’’, όπως το ‘’10’’ δεν προβάλλονται».

Το θέμα της ταινίας αφορά τις γυναίκες και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην ιρανική κοινωνία. Σχολιάζοντας το γιατί άργησε να ασχοληθεί με το θέμα, ο Abbas Kiarostami είπε: «Κάλλιο αργά παρά ποτέ. Η προσπάθεια έγκειται στην απεικόνιση των πραγματικών προβλημάτων της κοινωνίας. Δεν ανήκω στην κατηγορία των ανθρώπων που θέλουν να διαχωρίζουν τις γυναίκες από τους άντρες, πιστεύω ότι τα προβλήματα είναι παρόμοια, απλά εκεί που απεικονίζονται περισσότερο, εκεί τα προβάλλουμε».

Για τους ηθοποιούς του

Αναφερόμενος στους ηθοποιούς του, ο Ιρανός δημιουργός είπε: «Το βασικό που ζητώ από τους ηθοποιούς είναι να είναι ο εαυτός τους. Εκείνος που αλλάζει είμαι εγώ, προσπαθώντας να τους πλησιάσω προκειμένου να βρεθούν κάποια σημεία ταύτισης μεταξύ μας. Έτσι, οι ηθοποιοί και ο σκηνοθέτης βρίσκουν σημεία κοινής λειτουργίας για να υπάρχουν καλά αποτελέσματα».

Στη συνέντευξη παραβρέθηκε η πρωταγωνίστρια της ταινίας, Μαρία Ακμπάρι και ο μικρός πρωταγωνιστής της ταινίας, ο Αμίν Μοχέρ, ο οποίος τόνισε: «Δεν είμαι τόσο κακός όσο με δείχνει η ταινία. Αγαπώ τη μαμά μου. Οι ευθύνες του ρόλου μόνο με επιβαρύνουν. Για τον κινηματογράφο, πιστεύω ότι είναι τμήμα της ζωής».





Νίκος Παναγιωτόπουλος
Φόρεστ Γκαμπ (Forrest Gump)
Paolo και Vittorio Taviani
Θόδωρος Αγγελόπουλος
6ο Διεθνές Πανόραμα Ανεξάρτητων Δημιουργών Φιλμ και Βίντεο
Τσάρλι Τσάπλιν - Ο μεγάλος δικτάτωρ , The Great Dictator (1940)
Τσάρλι Τσάπλιν - Μοντέρνοι Καιροί , Modern Times (1936)
Βραβεία του 5ου Διεθνούς Πανοράματος Ανεξάρτητων Δημιουργών
Κρυφοκοιτάζοντας στο Πανόραμα..
Τσάρλι Τσάπλιν - Τα φώτα της πόλης, The City Lights (1931)
Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Θερινοί Κινηματογράφοι
Στην Πέννυ Παναγιωτοπούλου το βραβείο της ΠΕΚΚ
Συνέντευξη: Abbas Kiarostami
Συνέντευξη: Bob Rafelson
Παρουσίαση: Shirin Neshat
Συνέντευξη Τύπου Διεθνούς Κριτικής Επιτροπής
Συνέντευξη: Hong Sang-Soo
Οι Ελληνικές Ταινίες - Δημιουργοί - Φιλμογραφία
Τι θα δούμε στο 43ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου
8 χρόνια Λέσχη Κινηματογράφου Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης