Top
Κινηματογράφος

Θερινοί Κινηματογράφοι

Επισκεφθήκαμε τον παλαιότερο θερινό κινηματογράφο της Θεσσαλονίκης, το Νάταλι, και ρωτήσαμε τις απορίες μας στον υπεύθυνο. Κάπου γύρω στο 2002..



Ο χειμώνας τελείωσε, οι κινηματογραφικές αίθουσες κλείνουν η μία μετά την άλλη και ανοίγουν τα θερινά σινεμά. Πριν από αρκετά χρόνια είχαμε ξεχάσει ακόμα και την ύπαρξή τους, υπήρχαν 2-3 στην Θεσσαλονίκη που και αυτά πάσχιζαν να κρατηθούν. Τα τελευταία χρόνια όμως που η προσέλευση του κόσμου στις κινηματογραφικές αίθουσες έχει αυξηθεί, ανοίγουν ολοένα και περισσότεροι θερινοί κινηματογράφοι. Αυτό μας χαροποιεί ιδιαίτερα γιατί είμαστε απ' αυτούς που δεν συνδέουν το σινεμά με το χειμώνα ,αλλά πιστεύουμε στην πραγματική μαγεία του θερινού σινεμά, που φυσικά μόνο στην Ελλάδα υπάρχει.

Είναι άλλη αίσθηση να απολαμβάνεις μια ταινία σε ανοιχτό χώρο και ο ουρανός από πάνω να δημιουργεί μια δεύτερη σκηνή.

Το GoThess επιχείρησε να προσεγγίσει κάπως το θέμα "θερινοί κινηματογράφοι στην Θεσσαλονίκη' προκειμένου να σχηματίσουμε μια άποψη σχετικά με το μέλλον τους .Τα μηνύματα δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρυντικά.Αν και διανύουμε μια καλή κινηματογραφική περίοδο όσον αφορά την προσέλευση του κόσμου ,αυτή έχει να κάνει περισσότερο με τους χειμερινούς κινηματογράφους παρά με τους θερινούς. Για ποιούς λόγους ; 'Ισως ο σημαντικότερος να είναι οτι έχουμε συνδέσει τις κινηματογραφικές προβολές με κρύα χειμωνιάτικα βράδια. Ασφαλώς η έλευση του καλοκαιριού σημαίνει πολλές αλλαγές στις καθημερινές μας συνήθειες αλλά και στον τρόπο ψυχαγωγίας μας. Αυτό και μόνο το γεγονός δικαιολογεί σε κάποιο βαθμό την ανάγκη μας να προσανατολιστούμε προς άλλες δραστηριότητες, 'καλοκαιρινές' , που δεν θα μας θυμίζουν μουντές ημέρες και βροχερά βράδια. Ποιος θα μπορούσε να γιορτάζει τα Χριστούγεννα τον Ιούλιο για παράδειγμα;

Είναι λοιπόν η ψυχολογία μας που ρυθμίζει σε μεγάλο βαθμό τις ανάγκες μας και τις δραστηριότητές μας και αυτή αλλάζει σύμφωνα με τις εποχές. 'Ομως οι θερινοί κινηματογράφοι διαφέρουν από τους χειμερινούς. Η αίσθηση της ελευθερίας που δίνει ο ανοικτός χώρος ,τα πάνινα καθίσματα που προσφέρουν άνεση στον θεατή ,το αναψυκτικό ,το παγωτό που μπορείς να γευτείς απολαμβάνοντας μια ταινία την ίδια στιγμή που μπορείς να σηκώσεις το κεφάλι σου και να χαθείς ανάμεσα σε χιλιάδες αστέρια ενώ το απαλό βραδινό αεράκι δροσίζει γύρω σου , είναι μοναδική εμπειρία που μόνο στον θερινό κινηματογράφο μπορείς να νιώσεις. 'Ομως δεν είναι μόνο αυτός ο λόγος που τα θερινά σινεμά δεν προσελκύουν κόσμο. Η αλήθεια είναι πως ελάχιστες κινηματογραφικές παραγωγές 'βγαίνουν' το καλοκαίρι. Λογικό , αν σκεφτούμε πως θερινοί κινηματογράφοι δεν υπάρχουν πουθενά αλλού στον κόσμο παρά μόνο στην χώρα μας. Σκεφτείτε τι θα συνέβαινε εάν υπήρχαν θερινοί κινηματογράφοι και στην Αμερική για παράδειγμα. Αν μη τι άλλο ο μηχανισμός μάρκετινγκ του Χόλιγουντ θα έστελνε χιλιάδες κινηματογραφόφιλων στις αίθουσες αλλάζοντας ακόμη και την ψυχολογία όλου αυτού του κοινού προκειμένου να γεμίσουν οι χώροι και φυσικά τα ταμεία. Πρόκειται λοιπόν για μια πλάνη ,που και εμείς -όντας κοινωνία προσκολημένη στα δυτικά πρότυπα- καλούμεθα να υποστούμε.

Κλείνοντας αυτό το άρθρο ,εμείς ελπίζουμε πως τελικά οι θερινοί κινηματογράφοι θα επιβιώσουν και θα αναπτυχθούν περισσότερο ,τονίζοντας στο βαθμό που τους αναλογεί το ιδιαίτερο ελληνικό στοιχείο , αυτό που μας κάνει να ξεχωρίζουμε από άλλους λαούς ,αυτό που ανέδειξε τον πολιτισμό μας και την ιδιαιτερότητά μας. Σε αυτό το σημείο θέλουμε να ευχαριστήσουμε θερμά τον κύριο Ράπο ,υπεύθυνο του κινηματογράφου ΝΑΤΑΛΙ για την μικρή αλλά πολύτιμη συνέντευξη που μας παραχώρησε και παραθέτουμε παρακάτω.

- Κύριε Ράπο ,από πότε λειτουργεί ο κινηματογράφος Νάταλι ;
Από το 1970.

- Σε όλη αυτή την διάρκεια υπήρξαν περίοδοι ακμής-παρακμής του κινηματογράφου ;
Πολλές.

-Τώρα ποιά περίοδος υφίσταται ;
Τώρα βρισκόμαστε σε μια μέση κατάσταση.

-Τι πιστεύετε πως φταίει γι΄αυτό; 'Ισως μια ποιοτική αναβάθμιση των χώρων άλλαζε τα δεδομένα ;
Για να γίνει κάτι τέτοιο θα πρέπει να υπάρχουν οι χώροι και ασφαλώς όχι μέσα στο κέντρο της πόλης ώστε να μπορεί κάποιος να διαμορφώσει κατάλληλα τον χώρο τόσο όσον αφορά την λειτουργικότητα αλλά και την ακουστική του.'Οπως καταλαβαίνετε μέσα στην πόλη δεν μπορούν να γίνουν και πολλά πράγματα όσον αφορά τα συστήματα ήχου λόγω της ενόχλησης που δημιουργείται στα διπλανά σπίτια.

-Υπάρχει κάποιου είδους προβολή ,διαφήμιση από τα μεγάλα μέσα μαζικής ενημέρωσης όπως γίνεται με τους χειμερινούς κινηματογράφους ;
Όχι. Η διαφήμιση που γίνεται στους χειμερινούς κινηματογράφους προέρχεται από τις εταιρίες που διακινούν τις ταινίες. Τώρα το καλοκαίρι οι ταινίες είναι περιορισμένες .

-Πως βλέπετε την πορεία των θερινών κινηματογράφων προς το μέλλον;
Καθόλου αισιόδοξη.

-Πάντως εμείς έχουμε ακούσει πως υφίσταται μία περίοδος ανάκαμψης των θερινών κινηματογράφων ;
Είναι μία μέση κατάσταση. Η αλήθεια είναι πως αν κλείσει ένας θερινός κινηματογράφος δύσκολα ξαναγίνεται.Ούτε χώροι υπάρχουν αλλά ούτε και διάθεση από άλλους ανθρώπους να κάνουν θερινό κινηματογράφο όπως για παράδειγμα νέους κινηματογραφιστές και γραφεία ταινιών.

-Το Νάταλι είναι ο πιο παλιός θερινός κινηματογράφος ;
Ακριβώς. Είναι ο πιο παλιός.

-Κύριε Ράπο σας ευχαριστούμε πολύ.
Ευχαριστώ κι εγώ.

Δημήτρης Λουβάς





Νίκος Παναγιωτόπουλος
Φόρεστ Γκαμπ (Forrest Gump)
Paolo και Vittorio Taviani
Θόδωρος Αγγελόπουλος
6ο Διεθνές Πανόραμα Ανεξάρτητων Δημιουργών Φιλμ και Βίντεο
Τσάρλι Τσάπλιν - Ο μεγάλος δικτάτωρ , The Great Dictator (1940)
Τσάρλι Τσάπλιν - Μοντέρνοι Καιροί , Modern Times (1936)
Βραβεία του 5ου Διεθνούς Πανοράματος Ανεξάρτητων Δημιουργών
Κρυφοκοιτάζοντας στο Πανόραμα..
Τσάρλι Τσάπλιν - Τα φώτα της πόλης, The City Lights (1931)
Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Θερινοί Κινηματογράφοι
Στην Πέννυ Παναγιωτοπούλου το βραβείο της ΠΕΚΚ
Συνέντευξη: Abbas Kiarostami
Συνέντευξη: Bob Rafelson
Παρουσίαση: Shirin Neshat
Συνέντευξη Τύπου Διεθνούς Κριτικής Επιτροπής
Συνέντευξη: Hong Sang-Soo
Οι Ελληνικές Ταινίες - Δημιουργοί - Φιλμογραφία
Τι θα δούμε στο 43ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου
8 χρόνια Λέσχη Κινηματογράφου Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης