Top
follow
facebooktwiter
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ
ΑΤΖΕΝΤΑ
/Νέα/
19-8-2019

Η «Ιφιγένεια η εν Αυλίδι» του Ευριπίδη στην Καβάλα

Το Σάββατο 24 Αυγούστου 2019

Η «Ιφιγένεια η εν Αυλίδι» του Ευριπίδη στην Καβάλα
fontsize

Η τραγωδία «Ιφιγένεια η εν Αυλίδι» του Ευριπίδη, σε νέα μετάφραση Παντελή Μπουκάλα και σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού, μετά το δυναμικό ξεκίνημα από το Θέατρο Δάσους στη Θεσσαλονίκη, τη θερμή υποδοχή στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου 2019), στο Αρχαίο Θέατρο Κουρίου στην Κύπρο (Διεθνές Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος 2019) και στο Αρχαίο Θέατρο Δωδώνης (3ο Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος) συνεχίζει την περιοδεία της σε όλη την Ελλάδα.

Η παράσταση θα παρουσιαστεί στην Καβάλα, στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων το Σάββατο 24 Αυγούστου στις 21.00, στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Φιλίππων.

Η Ανθή Ευστρατιάδου που τιμήθηκε με το 11ο «Θεατρικό Βραβείο Μελίνα Μερκούρη» για την θεατρική περίοδο 2016 ερμηνεύει το ρόλο της Ιφιγένειας. Ο Γιώργος Γλάστρας τον Αγαμέμνονα, η Μαρία Τσιμά την Κλυταιμήστρα, ο Γιώργος Καύκας τον Πρεσβύτη, ο Νικόλας Μαραγκόπουλος τον Μενέλαο, ο Χρίστος Στυλιανού τον Αγγελιοφόρο και ο Θανάσης Ραφτόπουλος τον Αχιλλέα.

Λίγα λόγια για το έργο
Η τραγωδία Ιφιγένεια η εν Αυλίδι γράφτηκε στην αυλή του βασιλιά της Μακεδονίας Αρχέλαου, στα χρόνια 408-406 π.Χ., λίγο πριν από τον θάνατο του Ευριπίδη. Αποτελεί μία από τις πέντε τραγωδίες του με θέμα από τον Τρωικό κύκλο, και μαζί με τις Βάχκες είναι τα δύο τελευταία δράματά του. Παραστάθηκε στα Μεγάλα Διονύσια μετά τον θάνατό του, από τον Ευριπίδη τον Νεότερο (γιό ή ανιψιό του μεγάλου τραγικού) και απέσπασε το πρώτο βραβείο.

Η τραγωδία εστιάζει στην απόφαση του Αγαμέμνονα, αρχιστράτηγου των Αχαιών, να θυσιάσει την κόρη του την Ιφιγένεια, ώστε να μπορέσει να σαλπάρει για την Τροία ο ελληνικός στόλος, που έχει ακινητοποιηθεί λόγω άπνοιας στην Αυλίδα. Αυτό είναι το θέλημα της θεάς Άρτεμης, όπως αποκαλύπτει με τον χρησμό του ο μάντης Κάλχας. Έτσι, ο Αγαμέμνονας καλεί την Ιφιγένεια στην Αυλίδα, με το πρόσχημα του γάμου της με το πρωτοπαλίκαρο των Αχαιών, τον Αχιλλέα, προτού αναχωρήσουν για τον πόλεμο. Παρά το φρικτό δίλημμα που αντιμετωπίζει, αφού καλείται να επιλέξει μεταξύ της κόρης και της πατρίδας του, ο Αγαμέμνονας υπακούει στην «ανάγκη» και αποφασίζει να προχωρήσει στη θυσία, αγνοώντας τις ικεσίες της Κλυταιμήστρας, της Ιφιγένειας, του Αχιλλέα, ακόμα και του ίδιου του Μενέλαου. Η ευγενική Ιφιγένεια τελικά συμφιλιώνεται με την τραγική μοίρα της και αποδέχεται να θυσιαστεί υπέρ πατρίδας. Στο τέλος του έργου, ένας αγγελιοφόρος ανακοινώνει στην Κλυταιμήστρα ότι η Ιφιγένεια εξαφανίστηκε από τον βωμό προτού δεχτεί το θανάσιμο χτύπημα.

Σ΄ αυτό το κορυφαίο δράμα του, όπου οι χαρακτήρες εξελίσσονται από επεισόδιο και σε επεισόδιο, ο Ευριπίδης, βαθιά σοφός και ώριμος, αναδιευθετεί το επικό υλικό και, απευθυνόμενος στους διχασμένους Έλληνες της εποχής του, γίνεται ο κήρυκας της φιλοπατρίας.

Σημείωμα Σκηνοθέτη
O Ευριπίδης, στο τέλος της ζωής του, μας δίνει ένα έργο μεταπτώσεων και συνεχόμενων διλημμάτων, έμπλεο ειρωνείας και αναπάντεχων κωμικών στιγμών.


Εμποτισμένο από́ την ατμόσφαιρα της εποχής του, με την Αθηναϊκή́ δημοκρατία να παραπαίει και την ήττα στον Πελοποννησιακό́ πόλεμο να πλησιάζει, το έργο αποτυπώνει έναν κόσμο οπού η πιστή στον ηρωισμό́ και τις πατριαρχικές αξίες έχει κλονιστεί́. Έναν κόσμο στον οποίον ο όχλος ανάγεται σε πρωταγωνιστή́ της δράσης, την ιδία στιγμή́ που οι ήρωες, ασταθείς, γεμάτοι αδυναμίες και με συνέχεις αλλαγές γνώμης, κατακρημνίζονται. Γίνονται δηλαδή τόσο ανθρώπινοι, που ξενίζουν. Μόνες σταθερές, σε έναν κόσμο μεταβατικό, παραμένουν ο αγώνας για την εξουσία, η αναπόδραστη ανάγκη που συντρίβει ζωές και ο ασύμπτωτος χρόνος των καλών προθέσεων, που μπορεί να οδηγήσει σε καταστροφές. Η Αθήνα δεν έχει πια το ηθικό έρεισμα ότι διεξάγει έναν πόλεμο αμυντικό ή εναντίον βαρβάρων. Παρόλα αυτά, το αίτημα της ομοψυχίας είναι κυρίαρχο και πρέπει να επικρατήσει.

Όμως η θυσία της Ιφιγένειας δεν είναι επιβεβλημένη. Οι Αργείοι έχουν την επιλογή και να μην ξεκινήσουν για την Τροία. Ο Ευριπίδης δημιουργεί μία ηρωίδα που αποφασίζει τη θυσία της, υπό από το βάρος της ανάγκης. Δεν έχουμε να κάνουμε με μια ρομαντική́ αυτοθυσία, ούτε με ένα μονοδιάστατο πατριωτικό́ δράμα, αλλά́ με μια περίπτωση διαρκούς πάλης και ανισορροπίας, μια ιστορία ανατροπών, που θέτει τις βάσεις του μελλοντικού αιτήματος ενός ιδανικού ανθρώπου, όπου οι κοινωνικές απαιτήσεις δεν θα τον συντρίβουν, αλλά θα συμπορεύονται με την ελευθερία της σκέψης, της βούλησης και του προσωπικού καλού.

Μέχρι τότε, οι άνθρωποι δεν θα ξέρουν πού πραγματικά βρίσκονται, αλλά θα συνεχίζουν να οραματίζονται πού θέλουν να φτάσουν.
Γιάννης Καλαβριανός

Συντελεστές
Μετάφραση: Παντελής Μπουκάλας
Σκηνοθεσία: Γιάννης Καλαβριανός
Σκηνικά - Κοστούμια: Αλεξάνδρα Μπουσουλέγκα, Ράνια Υφαντίδου
Μουσική σύνθεση - Μουσική διδασκαλία - Ηχητικός σχεδιασμός: Θοδωρής Οικονόμου
Kίνηση: Δημήτρης Σωτηρίου
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
A’ Βοηθός σκηνοθέτη: Αλεξία Μπεζίκη
Β’ Βοηθός σκηνοθέτη: Xάρης Πεχλιβανίδης
Βοηθοί σκηνογράφου - ενδυματολόγου: Ελίνα Ευταξία, Isabela Tudorache
Φωτογράφιση παράστασης: Τάσος Θώμογλου
Οργάνωση παραγωγής: Marleen Verschuuren, Μαρία Λαζαρίδου
*Βοηθός σκηνογράφου (στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης): Σοφία Τσιριγώτη

Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): 
Γιώργος Γλάστρας (Αγαμέμνων), Ανθή Ευστρατιάδου (Ιφιγένεια), Γιώργος Καύκας (Πρεσβύτης), Νικόλας Μαραγκόπουλος (Μενέλαος), Θανάσης Ραφτόπουλος (Αχιλλέας), Χρίστος Στυλιανού (Αγγελιοφόρος), Μαρία Τσιμά (Κλυταιμήστρα)

Χορός: Μομώ Βλάχου, Στελλίνα Βογιατζή, Δέσποινα Γιαννοπούλου, Ιωάννα Δεμερτζίδου, Δανάη Επιθυμιάδη, Αίγλη Κατσίκη, Λήδα Κουτσοδασκάλου, Μαρία Κωνσταντά, Αλεξία Μπεζίκη, Ζωή Μυλωνά, Μαριάνθη Παντελοπούλου, Κατερίνα Παπαδάκη, Ρεβέκκα Τσιλιγκαρίδου

Μουσικός επί σκηνής: Δημήτρης Χουντής



ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Πότε?
Σάββατο 24 Αυγούστου 2019
Στις 21.00

Πού?

Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων, Καβάλα


Εισιτήρια
Τιμή προπώλησης μέσω ηλεκτρονικής κράτησης (έως και 15 ημέρες πριν από την παράσταση): 10€
Τιμή προπώλησης: 12€
Κανονικό εισιτήριο: 15€
Φοιτητικό/ Άνω των 65 / Ομαδικό: 10€
Σπουδαστές που εμπίπτουν στο πλαίσιο του Σύμφωνου Συνεργασίας που υπέγραψε το ΚΘΒΕ με το Υπουργείο Παιδείας: 8€
ΑΜΕΑ & Συνοδοί ΑΜΕΑ: 8€

Προπώληση εισιτηρίων
Κέντρο πληροφ. επισκεπτών (πρώην ΕΟΤ) - Κεντρική Πλατεία Τ. 2510-620566 
ΚΡΗΝΙΔΕΣ: Café «Προσκήνιο» Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων Τ. 2510-516090 
ΔΡΑΜΑ: Κατάστημα «AMERICANINO» Γεωργίου Παπανδρέου 30 Τ. 25210-058206 
ΞΑΝΘΗ: Βιβλιοπωλείο «ΔΥΟ» - Βενιζέλου 29 Τ. 25410-27777 
Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος | Τ. 2315 200 200 | www.ntng.gr 
VIVA.GR | 11876 | SEVEN SPOTS | ΙΣΧΥΟΥΝ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ Ο.Γ.Α.



Στην ίδια κατηγορία..
Οι ΔΙΑΛΟΓΟΙ του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος στη ΘεσσαλονίκηΟι ΔΙΑΛΟΓΟΙ του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος στη Θεσσαλονίκη

Την Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου 2019


"Αρσακλιώτικα 2019"

20 με 22 Σεπτεμβρίου στο Πανόραμα


Το ΚΘΒΕ αποχαιρετά τον Κώστα ΔημητριάδηΤο ΚΘΒΕ αποχαιρετά τον Κώστα Δημητριάδη

Έναν από τους πρώτους συνεργάτες του ιδρυτή του Θεάτρου, Σωκράτη Καραντινού


Η Κωνσταντινούπολη των Jean Pascal Sebah & Polycarpe Joaillier από την Τρικόγλειο Βιβλιοθήκη του ΑΠΘΗ Κωνσταντινούπολη των Jean Pascal Sebah & Polycarpe Joaillier από την Τρικόγλειο Βιβλιοθήκη του ΑΠΘ

Εγκαίνια Έκθεσης στις Σέρρες


"Όταν η Κάλλας συνάντησε τη Μονρόε" στην Αθήνα

Των Δανάης Σταματοπούλου και Αναστασίας Τζελέπη


Νέο πιάνο απέκτησε η Κρατική Ορχήστρα ΘεσσαλονίκηςΝέο πιάνο απέκτησε η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης

Ο καλλιτεχνικός προγραμματισμός


Ένα κόμικ για το 60ό Φεστιβάλ ΚινηματογράφουΈνα κόμικ για το 60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου

Από τους comic artists Γιώργο Γούση, Παναγιώτη Πανταζή και Γεωργία Ζάχαρη


Νύχτα Τέχνης: Μεγάλος Εικαστικός ΠερίπατοςΝύχτα Τέχνης: Μεγάλος Εικαστικός Περίπατος

Από τις 16 έως τις 18 Οκτωβρίου με ελεύθερη είσοδο


Kapani Project 2019: Τα πρώτα ονόματαKapani Project 2019: Τα πρώτα ονόματα

Στις 5 και 6 Οκτωβρίου 2019


7η Μπιενάλε σύγχρονης τέχνης7η Μπιενάλε σύγχρονης τέχνης

50 καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα



goTHESS

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΗΚΑΝ ΠΟΛΥ


ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ
ΘΕΑΤΡΟ - ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ
ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ