Top
Κινηματογράφος

8 χρόνια Λέσχη Κινηματογράφου Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης

Toυ Παναγιώτη Χιονίδη

Φέτος συμπλήρωσε τα 8 χρόνια συνεχούς λειτουργίας η λέσχη κινηματογράφου , μια πρωτοβουλία του Εργατικού κέντρου Θεσσαλονίκης που αποτελεί ορόσημο στα παγκόσμια συνδικαλιστικά χρονικά, μιας και ποτέ άλλοτε δεν υπήρξε κάτι παρόμοιο, μια προσπάθεια που ξεκίνησε σαν πείραμα και πρόκληση για την τότε διοίκηση του Ε.Κ.Θ και εξελίχθηκε σε ένα σοβαρό μέσο πολιτιστικής παρέμβασης στη πόλη της Θεσσαλονίκης.

Οι αρχικές προβολές με στοιχειώδη υποδομή και με σοβαρές ελλείψεις, μιας και αρκετές φορές οι υπεύθυνοι της λέσχης κυριολεκτικά τύλιγαν με τα χέρια μια ολόκληρη ταινία (ολόκληρα χιλιόμετρα κινηματογραφικού φιλμ), αλλά με πολύ μεράκι και ερωτικό πάθος για την τέχνη του κινηματογράφου.

Πρέπει να σημειωθεί ότι την εποχή που ξεκινήσαμε ήταν η εποχή που οι κινηματογραφικές αίθουσες έκλειναν η μια πίσω από την άλλη δίνοντας την θέση τους σε super market και σε σκυλάδικα-πολιτιστικά κέντρα, μια εποχή που οι θεσμοθετημένοι φορείς του πολιτισμού απείχαν μακράν από τη σκέψη συνεχούς λειτουργίας τους πέρα από μια φορά το χρόνο κι αυτό χάριν της ιστορίας και την πίεση μεμονωμένων φωνών, δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι και επί «Πολιτιστικής» ούτε καν γιορτάσθηκαν τα 100 χρόνια του σινεμά, παρά με ένα εβδομαδιαίο αφιέρωμα!

Πολύ γρήγορα η διοίκηση του Ε.Κ.Θ λαμβάνοντας το μήνυμα της τοπικής κοινωνίας και ιδιαίτερα των νέων, χάρις της μεγάλης προσέλευσης τους, εξοπλίσθηκε με ιδιόκτητα μηχανήματα, ανακαινίσθηκε η αίθουσα, βελτιώθηκε η ηχητική της κ.λ.π. κάτι που ώθησε την ομάδα της Λέσχης Κιν/φου σε πρωτοποριακά αφιερώματα καθώς και να εμπεδώσει στο κοινό της πόλης ότι κάθε Τρίτη πάντα θα υπάρχει μια προβολή ποιοτική ταινίας!

Οι «κινηματογραφικές διαδρομές» από τον Τρυφώ στον Αγγελόπουλο, και από τον Κόπολα στον Γιανναρη καθώς και σε δημιουργούς της πόλης μας δεν σταμάτησαν ποτέ, ξεφεύγοντας πάντα με επιτυχία τους σκοπέλους και της ελίτ αλλά και από φθηνούς λαϊκισμούς. Ο ελληνικός κινηματογράφος υπήρξε μια από τις προτεραιότητες της λέσχης αναδεικνύοντας τον, στην δύσκολη εποχή μας , με την παντοδυναμία του αμερικανικού σινεμά και τις σπασμωδικές ευρωπαϊκές απαντήσεις.

Πέρα από τις καθιερωμένες προβολές της Τρίτης, ποτέ δεν σταμάτησαν και τα ειδικά αφιερώματα, πάντα κάθε μήνα, άλλοτε σε ντοκιμαντέρ ή σε μικρού μήκους φιλμ και άλλοτε σε θέματα με βάση τον σύγχρονο κοινωνικό προβληματισμό (ρατσισμός, ναρκωτικά κλπ), ιδιαίτερα πρέπει να σημειωθεί ότι κατά την διάρκεια του 1996 (έτος γιορτασμού για τα 100 χρόνια σινεμά) η λέσχη «δυστυχώς» ήταν ο μοναδικός φορέας στην χώρα μας που τίμησε με τόση πυκνότητα προβολών και εκδηλώσεων την κινηματογραφική τέχνη, κάτι που δεν την κάνει μίζερη στην κριτική της όταν διαπιστώνει ότι επιτέλους τώρα και οι αρμόδιοι φορείς επιτέλους «ξύπνησαν» κάπως από τον λήθαργο τους!.

Όμως η ομάδα της λέσχης δεν έμεινε αυστηρά στην προβολή κάποιων αξιόλογων ταινιών , κάτι που από μόνο του κάνει το κοινό απλώς καταναλωτή εικόνων, αλλά προχώρησε και σε διοργάνωση σεμιναρίων γύρω από την ιστορία, τις τεχνικές, τα παγκόσμια ρεύματα, τις «σχολές» του σινεμά κ.λ.π καθώς και στην διοργάνωση και μουσικών και θεατρικών εκδηλώσεων σε συνεργασία με τοπικούς φορείς και καλλιτέχνες καθώς και σε εικαστικές εκδηλώσεις αποδεικνύοντας έτσι πως η τέχνη του σινεμά είναι η συνισταμένη όλων των άλλων τεχνών, κάτι όμως που δεν απαγόρεψε να κρατήσει (όπως άλλοι φορείς) για τον εαυτό της, μιας και δεν ήταν λίγες οι φορές που μετέφερε τις εκδηλώσεις και σε άλλες πόλεις σε συνεργασία με τα τοπικά Εργατικά Κέντρα και τις κινηματογραφικές λέσχες.

Χωρίς δογματισμούς και φοβίες για την σύγχρονη εποχή και την τεχνολογία , προχώρησε στην δημιουργία μιας ηλεκτρονικής σελίδας (www.cineek.gr) που χάρις στο μεράκι των ανθρώπων της Λέσχης αποτελεί πλέον την μεγαλύτερη βάση, για Ελλάδα, κινηματογραφικών δεδομένων, καθώς και στην δημιουργία ενός νέου θεσμού του Διεθνούς Πανοράματος Ανεξάρτητων Δημιουργών που τον προσεχή Οκτώβριο (2002), θα είναι η τέταρτη χρόνια διεξαγωγής του. Ένας θεσμός που στόχο έχει την ελεύθερη και χωρίς μικροσυντεχνιασμους και μικρόψυχες λογικές, μιας και προκριματική επιτροπή δεν υπάρχει, προβολή ανεξάρτητων δημιουργών από Ελλάδα και εξωτερικό, κάτι που έχει κατακτήσει πολύ γρήγορα, δείγμα το οποίο είναι ότι για την τέταρτη διοργάνωση συμμετείχαν 109 σκηνοθέτες από 24 χώρες και 48 έλληνες σκηνοθέτες, όπου περιλαμβάνονται ταινίες μεγάλου και μικρού μήκους, ντοκιμαντέρ, video art, κινούμενα σχέδια, video clip με «μοναδικό» αποκλεισμό σε ταινίες που εξυμνούν τον ρατσισμό.

Φυσικά οι τακτικές προβολές θα συνεχίσουν πάντα με την διανθιση τους κάθε φορά με μια εισήγηση (κάτι που γίνεται από την πρώτη στιγμή λειτουργίας της λέσχης) από έναν προσκαλεσμένο με αναφορές που θα έχουν να κάνουν με τη φύση του κινηματογραφικού αφιερώματος και τα κοινωνικά θέματα που θίγει , κάτι που έχει να κάνει με την δημιουργία κινηματογραφικής και κοινωνικής παιδείας των θεατών και με στόχο πάντα την δημιουργία ελεύθερου διαλόγου του εισηγητή με το κοινό.

Θα ήθελα να τελειώσω με ένα ερωτηματικό!
Όταν σε αυτή τη πόλη, λίγοι και «μικροί» ερασιτέχνες αλλά με «ερωτικό» επαγγελματισμό και πάθος κάνουν το μεράκι τους πραγματικότητα, δημιουργούν νέους θεσμούς , κάνουν, σε μικρό βαθμό ανάλογα με τις δυνάμεις τους, πράξη την κινηματογραφική παιδεία, όταν είναι διαπιστωμένη η «δίψα» των νέων να ανακαλύψουν την τέχνη του σινεμά (φωτεινό παράδειγμα η μεγάλη προσέλευση στους «Νέους Ορίζοντες» είναι ανώριμο το αίτημα η δημιουργία στην πόλη μας της Κινηματογραφικής Ακαδημίας, είναι ανώριμο το αίτημα όχι μόνο η διεξαγωγή αλλά και η οργάνωση και επιμέλεια του Φεστιβάλ Κιν/φου από ανθρώπους της πόλης μας.

Για την ομάδα της Λέσχης Κινηματογράφου του Ε.Κ.Θ
Χιονίδης Παναγιώτης



Νίκος Παναγιωτόπουλος
Φόρεστ Γκαμπ (Forrest Gump)
Paolo και Vittorio Taviani
Θόδωρος Αγγελόπουλος
6ο Διεθνές Πανόραμα Ανεξάρτητων Δημιουργών Φιλμ και Βίντεο
Τσάρλι Τσάπλιν - Ο μεγάλος δικτάτωρ , The Great Dictator (1940)
Τσάρλι Τσάπλιν - Μοντέρνοι Καιροί , Modern Times (1936)
Βραβεία του 5ου Διεθνούς Πανοράματος Ανεξάρτητων Δημιουργών
Κρυφοκοιτάζοντας στο Πανόραμα..
Τσάρλι Τσάπλιν - Τα φώτα της πόλης, The City Lights (1931)
Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Θερινοί Κινηματογράφοι
Στην Πέννυ Παναγιωτοπούλου το βραβείο της ΠΕΚΚ
Συνέντευξη: Abbas Kiarostami
Συνέντευξη: Bob Rafelson
Παρουσίαση: Shirin Neshat
Συνέντευξη Τύπου Διεθνούς Κριτικής Επιτροπής
Συνέντευξη: Hong Sang-Soo
Οι Ελληνικές Ταινίες - Δημιουργοί - Φιλμογραφία
Τι θα δούμε στο 43ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου
8 χρόνια Λέσχη Κινηματογράφου Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης